Kulturkollos utmaning om värme och trygghet

Kulturkollo är temat för veckan värme:

”Veckan går i värmens tecken, i medmänsklighetens och trygghetens. Vi försöker berätta om vad medmänsklighet är för oss och hur vi hittar trygghet i en verklighet som ibland är skrämmande.”

Vad värmer ditt hjärta allra bäst?
Just nu kan jag meddela att mitt hjärta ofta värms av engagerade ungdomar som på olika sätt inte bara tar, kanske inte ens saker för givet, utan som också ger… Som ger kärlek, värme, en hjälpande hand och så vidare och som ser personer för personer utan att koncentrera sig på andra aspekter, såsom ursprung, kön, ålder eller religionstillhörighet (för att ge några exempel). Jag ser också att inte bara ungdomar, utan människor i alla åldrar kan värma mitt hjärta av just denna anledning. Dock är det främst ungdomarna som just jag möter i vardagen som lärare, och snart möter jag också ensamkommande ungdomar på en vardaglig basis eftersom jag kommer att vara tjänstledig och testa på jobbet som ungdomspedagog 2016… Jag tjuvstartar redan nu under julledigheten och känner redan efter två bredvidgångsdagar att ungdomarna i kommande jobbet värmer mitt hjärta med det välkomnande jag redan nu fått!

Är det en speciell människa, en kram eller ett ord?
Det finns såklart en hel drös med personer i min omgivning som värmer mitt hjärta, får mig att le och får mig att själv vilja sprida värme, kärlek och leenden. Kramar är ett sätt att visa att man finns, vad man tycker, utan att använda ord, men jag tycker att det är viktigt att ha i åtanke att (faktiskt också) kramar är något som båda parter ska känna känns rätt. Ord som får mig att känna mig trygg är ord som person, familj, vän, välkommen, tack och varsågod, till exempel… Person är ett ord som många borde komma ihåg gör sig gällande alla individer på denna planet. Alla är unika och alla är först och främst en person. Familj och vän är också ord som för mig inte behöver betyda vad de egentligen betyder, då de för mig kan vara bredare än att betyda mamma, pappa, syster, bror eller kompis. Och vänliga ord såsom välkommen, tack och varsågod är värdefulla och sprider värme!

En bok du väljer varje gång du behöver trygghet eller den där speciella filmen?
Jag tror egentligen inte har en speciell bok eller en speciell film som jag väljer om jag just behöver känna känslan trygghet… Det som dock är av vikt för mig är att jag aldrig slutar läsa böcker eller se på film, båda av olika genre, för att jag har ett behov av att utsätta mig för både det bra, kärleksfulla, varma och ljusa, samt det dåliga, sorgliga, kalla och mörka. Jag behöver kontrasterna för att påminna mig om varför kärlek, värme och trygghet är så viktigt och varför jag värnar om dem! Jag behöver utsätta mig också för det jobbiga för att veta varför kärleken måste få vinna!

4 thoughts on “Kulturkollos utmaning om värme och trygghet

  1. Helena (@kulturkollo) skriver:

    Just engagerade ungdomar (och de är så många) värmer också mitt hjärta, dels för att de inspirerar mig, dels för att de ger mig hopp om framtiden. Det är viktigt att påminna sig om det när det känns jobbigt, att många är engagerade och vill väl.

Kommentera gärna!

