Fem frågor: Therese Widenfjord

5 frågorFestlig fredag, allesamman! Idag presenteras sista ”Fem frågor” på bloggen för i år. Therese Widenfjord är den som får den stora äran att avsluta ”Fem frågor” för 2015. Vad jag tycker om hennes novell Run, eat, repeat kan utläsas här (läs, läs, läs, gärna novellen är väl en av uppmaningarna jag vill ge!). Thereses fem svar kommer dock upp något senare än när jag fått dem på mejl, men lika bra är svaren för det:


index

Fem frågor till Therese Widenfjord:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Ny, envis, språkmedveten.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Uthålllighet. Att fortsätta skriva varje dag, även när man inte känner för det. Det går inte att sitta och vänta på inspiration; det är bättre att bara börja skriva ändå. Då dyker det – förhoppningsvis – upp något under tiden.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Jag hoppas att jag inte glömmer något av dem, men ska jag välja ett kan jag säga min senaste novell Run, eat, repeat.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Gillian Flynns Gone Girl, kanske? Eller Maria Gripes Skuggböcker.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Patti Smiths M Train. Ser mycket fram emot att läsa den nu i höst!

 


Foto: Therese Widenfjord.


Kommentera gärna!

