Yuko

yukoFrån att inte ha hört något om den här boken alls, men ha varit nyfiken på Jenny Milewski som författare, till att bli glatt överraskad och låna hem den här på biblioteket för lite sedan utan att direkt ens läsa vad den handlade om. Ja, ibland räcker det med att namnet lockar en… Att sedan också komma hem och upptäcka att boken är väldigt purfärsk ur en synpunkt, det sitter inte helt fel heller.

Som framsidan till Yuko ändå indikerar så handlar det hela, delvis, om ett japanskt spöke, en modern spökhistoria… Men den här romanen är lika mycket ungdomsroman, som vuxenroman, beroende på hur man vill se det. Jag kände igen mig en del i studentmiljön jag själv upplevt ganska nyligen som skapas i och med Malin, huvudpersonen. Hon är nybliven student på Linköpings universitet, hon har flyttat från en mindre ort till en större och hon börjar på skolan och i staden utan att känna någon…

Jag kan relatera till hur svårt det kan vara att få en bostad direkt vid kursstart och Malin blir såklart överlycklig när hon får ett samtal om att ett rum är ledigt i en studentkorridor och att hon med detta kan lämna sitt tillfälliga boende i form av en kökssoffa inackorderad hos någon annan… Snart kryper dock ett och annat fram angående rummet Malin just flyttat in i och…

”…(s)teg för steg förvandlas tillvaron i korridoren till ett skrämmande kaos för Malin och hennes korridorsgrannar. Snart ställs de inför en verklighet där tentaångest och kärleksproblem överskuggas av en betydligt större utmaning.” (baksidan).

Det finns en hel del jag gillar i språket, i berättandet, i att kombinera den japanska spökhistorian med den svenska miljön, till exempel… Jag gillar också greppet med Malin som adopterad från Sydkorea, då detta hjälper till att skapa vissa detaljer för berättelsen. Sammantaget hamnar jag i ett ”gilla”, inte mer än det och inte mindre än det och jag kommer absolut vilja bekanta mig mer med Jenny Milewski framöver. Just Yuko var inte den enda titeln biblioteket har i skräckhyllan av Milewski nämligen…


Yuko
Författare: Jenny Milewski
Förlag: Styxx fantasy (2015)
ISBN: 9789176590133
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

