Kulturkollos tisdagsutmaning: Bästa julen

Kulturkollo har jultema den här veckan och veckans tisdagsutmaning ”handlar om bästa julen. Vilket av alla julfiranden du läst om/sett har fastnat mest i minnet hos dig och varför?”

Här fastnar jag direkt på juldetaljerna i Harry Potter och tänker att Harry Potters  världs jular är magiska och jag tror att ett julfirande i den andan hade lockat fram barnet i mig som känt julmagin i ett kick! Jag tycker att Harry Potter i sig sätter ett ganska stort fokus på vad som är viktigast juletid: de goda relationerna och personerna man har de goda relationerna till! Och då kanske en stickad tröja i julklapp, till exempel, kan vara mer värdefull än flera dyra presenter från någon som bara köpt paketen för sakens skull… Julen för mig innebär familjevänligt, stämning, umgänge och gemenskap. Jag tycker att Harry Potter sätter fingret på det där. För många är julen en familjehögtid, men man får inte glömma att det finns fler familjer än de som förenar oss genom blodet (en grej jag också tycker att Harry Potter förmedlar)… Tack till J. K. Rowling för bland annat det här! ♥

12 thoughts on “Kulturkollos tisdagsutmaning: Bästa julen

  1. Elvira skriver:

    Men ja. Så är det ju – Harry Potters jular är bokstavligen magiska ;D andra jular jag gillar är ju Astrid Lindgren – tror kanske det är det allra vanligaste svaret i Norden (eller den svenska delen av norde) 🙂

    • Elina skriver:

      Ja! ❤ Och Astrid Lindgren funderade jag på lite, sedan tänkte jag att, nej, Harry Potter blir den mest minnesvärda i sammanhanget trots allt! (; (:

  2. Lotta skriver:

    Kanske det är så att Harry Potters jular tar över som ”idealet” nu för de yngre generationerna? (Inte för mig, Astrid är untouchable… 😉

    • Elina skriver:

      Jag blandar säkert in filmerna en hel del såhär i efterhand men det är ju en del jul även om Harry Potter är ensam kvar när alla andra åker hem från skolan under julledighet i första boken (om jag minns rätt)… Sedan blir julen mer positiv för honom tack vare Ron och Rons familj framför allt! ❤

  3. Robert W skriver:

    Det där med att inse vad som är viktigt till jul får mig att minnas Lille Viggs julafton. Sedelärande som tusan, men också väldigt söt. Mina barn borde läsa den så att de inser att den bästa julklappen kan vara ett par hemstickade strumpor 😉

  4. Monika skriver:

    Jag funderade på Harry Potter ett tag, men jag kommer egentligen inte ihåg om de firar jul där 🙂 Det är mer magin jag kommer ihåg och julen ska ju vara magisk.

    • Elina skriver:

      Det är ju juligt i alla fall en hel del i några av filmerna! (: Jag kommer dock inte ihåg många julfiranden alls i litteraturen och tycker nog att det finns lite för lite skildringar om man bortser från Astrid Lindgren! (: 😀

Kommentera gärna!

