Jag gör om fredagsfrågor till söndagsfrågor…

Senast köpta bok: En doppresent till en liten pojke (som får presenten om en vecka). Boken är tänkt som en present han kan lära av och få högläst för sig tillsammans med föräldrarna längre fram!

Därför köpte jag den: Jag tycker att en doppresent ska vara en present som går att spara och som man kan skapa fina minnen genom.

Läser helst: Ungdomsböcker, skräck eller romaner som på ett eller annat sätt är skrivna med ett språk som får mig på fall.

Bokmärken eller hundöron: Bokmärken, men om nöden inte har någon lag så förekommer hundöron ibland (observera: endast okej på mina egna böcker – aldrig (!) andras eller på annat sätt lånade)!

Omslag eller baksidetext: Här är det nog mycket omslag och eventuellt sedan baksidetext om boken är helt okänd för mig eller om jag är osäker på den… Vet jag  redan att jag vill läsa en bok spelar omslag och baksidetext mindre roll.

Favoritformat, alla kategorier: Pocket! Den är smidig att ta med, den är tympligare och förvaringsmöjligheten av formatet i bokhyllan är ju inte heller fy skam… Inbundet känns snyggt och lite mer exklusivt, men det vinner inte trots det… Och e-boken och jag kommer överens, men inte alls såsom jag och den traditionella boken.

Bästa soundtracket till läsning: Mina katter i så fall som andas, kurrar eller spinner!

Bästa platsen för läsning: Soffan hemma eller sängen hemma, därefter går en skön fåtölj någonstans väldigt bra.

Bästa tilltugget: Till läsning: snacks och inget som blir störande för att kunna läsa (inget kladd, inget som kan färga av sig, och så vidare)… Jag gillar annars att ha ett glas/mugg med drickbart i närheten nästan mer än ärbart…

Den roligaste bok jag läst: Roliga böcker och jag är väl kanske ingen jätteutforskad nisch… Men något av Nanna Johansson eller Liv Strömquist kanske?

Sämsta filmadaption: För närvarande kommer jag inte på någon även om hag såklart både varit nöjd samt missnöjd med olika adaptioner…

Så får jag boktips: Genom vänner, bekanta och främst genom andra bokbloggare och genom att själv söka tips aktivt!

Kommentera gärna!

