Britt-Marie var här

9789175790954_200Backman tog mig med storm när jag läste En man som heter Ove och fick mig ytterligare på fall med Min mormor hälsar och säger förlåt, men med Britt-Marie var här tycker jag tyvärr inte att han väcker samma känslor hos mig som läsare… Varken för Britt-Marie som huvudperson eller alls på samma sätt för historian i sig. Och samtidigt är ju detta fortfarande en helt okej till bra roman (jag har inte ens kunnat enas med mig själv om vad jag tycker än).

Visst känner jag exempelvis för Britt-Marie på flera sätt. Jag förstår vart hon kommer ifrån och hur hon haft det. Jag förstår att hon haft drömmar och förväntningar i och på livet som aldrig infriats… Jag förstår också att hon kanske inte alltid mått så bra i det som blivit, men att hon lärt sig att man fortsätter att le, fortsätter att vara en bra hustru (till exempel) och att hon lärt sig att försöka göra allt så klanderfritt som möjligt för att slippa att dra till sig uppmärksamheten på något sätt… Och då blir såklart många saker som hon själv kan rå över en stor trygghet och något att hålla fast vid hårt.

När Britt-Maries liv ställs på ända måste hon göra förändringar i sitt liv. Hon måste till exempel som 63 år gammal gå till Arbetsförmedlingen (när hon varit någons hemmafru större delen av vad som skulle kunnat vara hennes yrkesverksamma liv). Genom Arbetsförmedlingen hamnar hon sedan i lilla Borg och det nödvändigt onda jobbet visar sig bli av mer värde för Britt-Marie än vad hon kunnat ana…

Det sorgligaste i denna berättelse är på något sätt att Britt-Marie blivit så krampaktigt hållande i tryggheten: ordningen, organiseringen, renligheten, att hon vet om att hon blivit någon som andra inte älskar eller ens tycker om… Det är med det en stor tur att hon som 63-åring äntligen får se att det kanske visst finns något att tycka om, kanske rent av älska, hos henne som person.

Så även om det inte känns som att den här romanen går hela vägen hem hos mig, så finns det mycket att gilla och den gick hyfsat snabbt att läsa sig igenom. Även om Britt-Marie inte väckte samma känslor inom mig som Ove eller Elsa, så ville jag veta mer… Och även om historian som sådan inte tilltalade mig på samma sätt, så ville jag också här se vart boken tänkte sluta…


Britt-Marie var här
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Pocketförlaget (2015)
ISBN: 9789175790954
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Britt-Marie var här

Kommentera gärna!

