Read-a-long: Odinsbarn, inlägg 1

Detta är ett tidsinställt inlägg.odinsbarn_55354baa2a6b223420971a21


Första inlägget i Nellons Read-a-long rör Odinsbarns sida 7 till och med 151. Och jag slås av hur jag redan nu tycker mig ha kommit in en hel del i den värld Siri Pettersen målar upp. Jag tänker dessutom på att jag har koll på vem som är vem, något jag inte alltid lyckas med såhär i början av olika fantasyromaner.

Spontant finns det mycket jag gillar. Mest gillar jag Hirka och även Rime med fokus på karaktärerna! Kanske gillar jag dem också allra bäst för att de på varsitt håll inte riktigt varken vill eller försöker passa in på samma sätt som andra i det samhälle de lever i… I sammanhanget måste jag också ta upp Vetle som är en typ av karaktär jag saknat i många andra böcker och oavsett genre. Jag har inte ens insett hur mycket jag saknar en Vetle i andra verk, men när jag stöter på honom i Odinsbarn så bara vet jag. Vetlar har saknats mig i många andra verk och jag hade velat träffa Vetlar oftare i litteraturen!

När jag tänker mig in i världen och samhället Hirka, Rime och Vetle, med flera, är en del av… Ja, då kan jag ändå se den framför mig. Jag ser någon slags Ronja Rövardotter-miljö framför mig; skogen, träden, tjärnar, mossan… Jag kan se kläderna framför mig… Jag kan se hemmen som är närmare naturen och de som är närmare staden framför mig, skillnaderna dem emellan… Jag kan också se korparna framför mig. Sedan kan jag ana klasskillnaderna, motsättningarna dem emellan och allvaret kring Riten som väntar.

Och på tal om riten: Hirkas oförmåga att famna, som ju uppenbart verkar vara en förmåga att besitta inför Riten! Jag tänker att den har lett till så mycket oro och så mycket hopplösthet, även om Hirka försöker dölja det för sig själv…

Hirkas öde i början av romanen går mig inte förbi! Jag till och med pausade läsningen lite efter prologen och lät orden göra avtryck, lämna bilder, få mig att tänka och känna… Sedan läste jag vidare och upptäckte att Hirka var den svanslösa och jag reflekterade redan i början av Odinsbarn att jag nog kommer kunna förvänta mig en hel del av Hirka som person, av historien i sig och av Hirkas framtid.

Och det finns en hel del hintar, det lurar en del uttalade och outtalade frågor i mitt huvud och jag kan knappt bärga mig från att fortsätta läsa boken oavsett om mitt huvud fylls av än mer frågor än svar! Jag vill veta mer om världen, få den ännu mer uppmålad, än mer komplext uppbyggd för mitt inre och jag kan knappt bärga mig för att lära känna Hirka mer, Rime mer och jag vill veta hur stor eller liten plats Vetle fortsättningsvis kommer få. Jag vill också veta mer om det goda och onda som anas, sanningarna och lögnerna som nämns…

Jag har varit lite nervös för Siri Pettersens så omtalade Odinsbarn, men just nu känner jag att jag inte längre är så nervös. Nu blickar jag bara framåt och min hjärna säger: Give me more, much more, läs mer! Så det är precis vad jag hoppas få tid till!

5 thoughts on “Read-a-long: Odinsbarn, inlägg 1

  1. Lion´s Library skriver:

    Vad fint du har skrivit ihop det, roligt att läsa🙂 Det där med Ronja Rövardotter-skogarna tycker jag låter lämpligt, då tänker jag också på de där trollen som är med där men det kanske inte riktigt så i den här boken, hehe. Men lite känslan som du beskriver🙂
    Jag vill också bara ha mer och mer, så nu får vi läsa vidare🙂

Kommentera gärna!

