Read-a-long: Odinsbarn, inlägg 3

Detta är ett tidsinställt inlägg.odinsbarn_55354baa2a6b223420971a21


Tredje inlägget i Nellons Read-a-long fokuserar på Odinsbarns sida 315 till och med sidan 488. Nu kan jag också erkänna att jag verkligen kommit in i flowet i romanen… När jag läst känns det som att i princip allting bara rinner (nästan aningen för fort emellanåt) och jag har försökt att hejda mig för att verkligen ge mig tid att reflektera då och då.

Nu känns det som att jag verkligen börjat analysera Hirkas framtid och öde. Vad väntar henne? Vilken framtid har hon? Vilka val kommer hon ställas inför? Exakt hur mycket älskar Hirka Rime (och hur mycket älskar Rime Hirka?)? Sista frågan tycker jag mig vara ganska väl besvarad vid det här laget och det finns absolut en kemi och gnista Hirka och Rime emellan… Frågan jag ställer mig är dock om gnistan kanske är för stark? Om banden dem emellan kommer att skapa någon form av friktion?

Det händer så mycket på en gång i de aktuella sidorna som ligger till grund för inlägg 3. Jag vet ärligt talat inte riktigt vart jag ska börja… Det här är nämligen verkligen en roman med fart i när vi nu kommit in i mer än halva berättelsen. Saker som ska hända eller som man anar ska hända, märker jag, kanske inte alls kommer att hända. Det skapar en typ av spänning som i alla fall jag köper rakt av… Det här är en roman som skapar frågor, som besvarar vissa och skapar nya allt eftersom…

En av de största frågorna jag just nu bär på är just detta med Hirkas framtid och öde. Samma sak gäller Rimes framtid och öde. Det finns så mycket jag längtar efter att ta reda på! Några av frågorna som ställts tidigare i detta inlägg angående bandet och känslorna mellan Hirka och Rime berör en del av dessa frågor och kan kanske påverka utgången… Hirkas envisa sida säger mig också på något sätt att hon är stark nog att gå emot sina känslor om det skulle behövas, om det är för den goda sakens skull och om det gynnar många? Jag tycker mig börja ana en liten martyr i Hirka nämligen…

Jag trodde faktiskt att detta avsnitt av boken kanske skulle ge mig en mer komplex bild av Urd. Men jag tycker nog att det är en av sakerna jag inte riktigt har fått. Jag hade hoppats att han kanske inte endast skulle porträtteras som ond rakt igenom. Men nu är jag osäker? Med tanke på vissa avslöjanden kring Urd som person så känner jag nog just nu att han kanske visst kommer att vara en av de där typiskt onda i berättelserna som man inte kommer veta så mycket om… Men jag har inte gett upp på den där förhoppningen om att veta lite mer om honom, om hans avsikter och hans förflutna som kanske gör honom lite mer… Ja, kan man säga ”mänsklig”?!

Just nu tycker jag mig veta lite för lite om de ”blinda” och jag är skräckblandat nyfiken på att få mer detaljer… Jag börjar även ana ett och annat om Hirkas koppling till de ”blinda” och känner just nu att det känns så oerhört orättvist att någon satt henne i den situationen hon är i och att hon på något sätt utnyttjats för någon annan vinnings skull… Hon kanske inte hör hemma i den här världen? Men hon hör för mig på något sätt mer hemma där än vad sagor, sägner och myter skulle kunna berätta.

Oj, vad jag ser fram emot fortsättningen och sluttampen i Odinsbarn. Det är med skräckblandad förhoppning och nyfikenhet jag tar mig an fjärde och sista biten av romanen i Read-a-longen!

7 thoughts on “Read-a-long: Odinsbarn, inlägg 3

  1. Lion´s Library skriver:

    Jag är också osäker på Urd.. han hörde väl en röst som skrek åt han att skydda Hirka till varje pris? Vad vill han egentligen, och vilken makt har den där rösten, vad det nu var? Hmm..
    Relationen mellan Hirka och Rime är spännande och jag tror nog Hirka får användning av sin självständighet, ja något kommer ju hända dem emellan kan jag tänka mig.
    Spännande att läsa sluttampen!

    • Elina skriver:

      Ja, Urd finns det många frågor kring! Jag känner ett kittlande behov av att egentligen veta mer om honom…

      Nu har jag läst sluttampen så sitter faktiskt och knåpar i huvudet hur jag ska skriva det där fjärde och sista inlägget… Hm…

  2. Elvira skriver:

    Ja, bandet mellan Hirka och Rime kommer säkerligen skapa problem:/ samtidigt tycker jag att den sortens problem nästan är roligasta att läsa om, dessutom blir det ju mycket mer känslosamt om deras realtion får utvecklas🙂

    Jag har fortfarande hopp om att vi kommer få veta mer om Urd, men jag undrar bara vad exakt … är han också menskr? Eller är han bara maktgalen? Men nej … han kan ju inte vara odinsbarn egentligen för han är en Vanfarinn … eller? Jag undrar om han kanske fått Kraften på olagliga vägar, och vem är Damayanti riktigt?

    SÅ många frågor! Blir lite irriterad på det ibland, men samtidigt så gynnar det ju läsningen🙂 ska bli spännande att läsa slut, nu hoppas jag bara att det inte ska vara en alltför stor cliffhanger vi lämnas med …

    • Elina skriver:

      Då har du lite samma känslor och tankar som mig!

      Ja, visst har man många (!) frågor, men jag har hellre för många frågor än inga alls! Cliffhangers kan vara både på gott och ont!

Kommentera gärna!

