Att vara jag

Att vara jag 2.inddAnna Höglunds Att vara jag är väldigt mycket på en gång. Jag har svårt att sortera allt den är, men samtidigt gillar jag den väldigt mycket. Kanske mest på grund av temat den behandlar… Den om att vara tjej, att inte bara få ses som någon, den man är, utan att många utgår från att man är tjej, kvinna, och hur en sådan ska vara…

Det finns så många kloka tankar i det här verket. Jag blir liksom kär i vissa av raderna kanske mer än hela verket i sig. Så gillar jag verket, så älskar jag vissa av raderna, formuleringarna, de kloka tankarna!

Jag gillar också serien som ingrediens som huvudpersonen skapar. Den känns helt i linje med hennes tankar om hur man sett och ser på kvinnan, inte som någon, utan som just en kvinna…

Jag ser mig själv som en någon, en individ. Jag minns dock att jag, när jag var i tonåren eller började komma upp i tonåren, att jag så gärna ville passa in. Mallen jag ville passa in i då var den som gjorde mig kvinnlig, för att jag tänkte att det var normen… Samtidigt minns jag att jag var väldigt envis och enveten när det kom till att få vara sig själv också. Men jag kan fortfarande tyngas ner av minnet av att försöka passa in i den där kvinnomallen… Precis som jag upplever att huvudpersonen är.

Jag vill inte ses som ett objekt, jag vill ses som en person. Jag är jag.

Med den här punkten väljer jag att pricka av punkt 8 i Kaosutmaning 2016: ”Läs en lånad bok.”


Att vara jag
Författare: Anna Höglund
Förlag: Lilla Piratförlaget (2015)
ISBN: 9789187707377
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Att vara jag

Kommentera gärna!

