American Hotel

americanJag hade glömt av vid det här laget hur mycket jag tilltalades av Sara Stridsbergs språk i Darling River. Då kom Amerian Hotel som en påminnelse med posten och jag drabbades sådär härligt brutalt av Stridsbergs ord, deras samklang och deras känslovågor som kommer med den där samklangen (som i sig känns så avvägd och så nära på perfekt som man kan önska).

”Första gången jag träffade Jack hade jag och Vladimir bara setts några veckor. Någonting hände med honom i broderns närhet, han kröp ihop som han inte hade gjort förut, som om han skämdes.” (sid. 10).

Jack och Vladimir är, sedan stycket här ovan, båda en del av jag:ets liv. Det är som att allt är dömt att gå åt helvete på något sätt och någon gång. Detta indikeras både i den osunda relationen bröderna har till varandra och den osunda relation alla tre får till varandra i ytterligare ett steg… Och där slutar jag nog prata om själva berättelsen i sig, men jag måste verkligen slå ett slag för hur Stridsberg lyckas bygga med ord för att skapa en enorm känsla för dessa relationer.

Hon bygger det komplexa, det osunda, det tvungna, det otvungna, det mänskliga, det djuriska, det oskyldiga, det skyldiga, det komplicerade, det oundvikiga, det ofrånkomliga goda och onda, på ett sätt som inte går att beskriva med ord, men däremot kan upplevas av rätt läsare för den här typen av litteratur. Nej, för jag tror faktiskt inte att alla gillar Stridsberg, men att de som gillar henne och hennes sätt att bygga med ord och känsla, verkligen älskar det! Och bland de älskande står jag!

Jag slungas tillbaka till den där wow-känslan jag fick när jag för ett par år sedan läste Darling River. Och nu står jag där och tvekar vad gäller Beckomberga som jag har hemma i bokhyllan – vågar jag läsa den snart, eller bör jag vänta en aning? Jag kan inte riktigt bestämma mig…


American Hotel
Författare: Sara Stridsberg
Förlag: Novellix (2016)
ISBN: 9789175891071
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “American Hotel

Kommentera gärna!

