Nattsagor för sömnlösa

Johanna We1015857sters Nattsagor för sömnlösa kan vara en av de bästa bokreaköpen i år. Boken bekräftar också det jag hoppades i och med förra årets bokrea – att jag kanske blivit en hel del bättre på att kapa hem böcker jag tror kan gå hem hos mig och som visar sig vara älsklingar att bevara tills döden skiljer oss åt.

Nattsagor för sömnlösa är en debutroman. Jag brukar ofta slås av att debutromanerna kanske är delvis haltande någonstans, hur bra de än är, men här tycker jag nog att debutromanen är vad jag skulle kalla fulländad, fullkomlig. Språket är främsta anledningen till att jag älskar de här romanen, för alltså:

Språket – (♥) – det är så poetiskt, så hypnotiskt och så lekfullt, expressivt, explosivt, vackert och vemodigt. Det väcker känslor, ger bilder (färgsprakande sådana), väcker tankar, får mig att personlogen vilja copy paste:a nästan hela romanen som jag skulle behöva citera något favoritstycke. Favoritstycke? Hela boken är lika vackert formulerad, lika tilltalande och lika musikalisk. Jag tycker romanens språk är som musik för mina ögon, för mitt hjärta, även om det är en ganska vardagligt sorglig, grå och vemodig historia som berättas på detta poetiskt explosiva och färgsprakande sätt. Jag älskar den kontrasten och faller nästan bara mer när jag inser att språket är så uppfriskande, känns så nyskapande och välkomponerat.

Olivia är huvudpersonen i Johanna Westers debut. Hon är nitton år, hon är vilset trampande i invanda mönster och hon bär på en håglöshet som hon fyller dagarna, eller främst kvällarna och nätterna, med det hon och hennes utvalda få fyller kvällar och nätter med – alkohol, fester, rus, brus och en illusionistisk känsla av odödlighet eller kanske en form av oövervinnerlighet? Det är som att Olivia har fastnat, att hon inte vet vart hon vill, vad hon vill eller ens vad hon egentligen känner. Det finns även en igenkänning i att Olivia på så många sätt är stark och försöker vara stark, men att hon också tror lite för lite om sig själv i somliga situationer och att hon med det inte riktigt tillåter sig att lära känna sig själv, så som jag ser det. Det känns som om Olivias liv byggs upp av tryggheten i invanda mönster och invanda umgängen, men att det också påverkar Olivia omedvetet och medvetet i hur hon agerar, hur hon hanterar och hur hon väljer att tolka sin tillvaro.

Vännerna Pascal och Chris, och Olivias big crush Josef, är hennes utvalda få – de som hon själv valt att bjuda in i sitt liv. Josef är den hon kanske mest av alla försöker bryta banden med, och känslorna till, i och med att han inte är hennes utan lever med en annan kvinna. Det är som att hon gång på gång försöker bryta, men avbryts av dragningskraften, det invanda, det känslostormande starka hon ändå känner för honom. Och det fungerar tills hon kopplar in vetskapen om att han inte är hennes, att han kanske aldrig kommer bli. Hon äger inte ensamrätten till honom. Pascal är annars den vän hon känt längst – han känner hennes utan och hennes innan, han känner den hon varit och den hon blivit. Och Chris är den vän hon kanske känt kortast tid, men som hon också lärt känna snabbt och kopplat med utan att egentligen anstränga sig – hon är den som vet i princip allt om Olivia, och Olivia tror att hon vet allt om Chris.

Jag älskar språket, jag älskar sättet allt berättas. Det känns innovativt och det, helt enkelt, känns! Nattsagor för sömnlösa är sannerligen som en pjäs, Olivia är både huvudperson, berättarjag och hon känns levande, hon känns mänsklig. Hon målas upp, och berättelsen spelas upp, med hjälp av språket.

Jag ser fram emot att få bekanta mig mer med Johanna Wester om framtiden tillåter detta. Meanwhile äger jag, och känner jag mig ärad att ha läst, den här romanen och älsklingen. Den åker upp på hyllan med mina andra favoriter, mina älsklingsböcker, mina älsklingsallt! ♥


Nattsagor för sömnlösa
Författare: Johanna Wester
Förlag: Natur & kultur (2013)
ISBN: 9789127135246
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Nattsagor för sömnlösa

Kommentera gärna!

