Fem frågor: Johanna Wester

5 frågorNu kommer en festlig fredag med ”Fem frågor” här på bloggen! Jag har fått den fina äran att få fem svar på mina fem frågor av ingen mindre än Johanna Wester som skrivit mitt kanske bästa läs hittills i år – Nattsagor för sömnlösa. Vad jag tycker om hennes romanen kan utläsas här. Jag tycker att Johanna Wester verkligen kan det där med att vrida och vända på orden så att det känns och stannar kvar. Westers svar lyder som följer:


Johanna_Wester

Fem frågor till Johanna Wester:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Jag försöker nog att inte beskriva mig själv alltför mycket, men jag njuter av den typ av laglöshet som finns i varje människas skrivande. Att hon där faktiskt ägnar sig åt det hon vill. Om det så är lögn eller bikt.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Kanske att ha som ansats att, på riktigt, vilja sig själv något. Att lyfta på stenar inombords och inte vara mer än nödvändigt besvärad av vad som kan vänta under dem. 

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
När jag var nitton gav jag och min vän Liv Anderson ut en poesisamling som har fortsatt vara meningsfull för mig. En sorts fågelväg mellan då och nu.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
”Tio tankar om tid” av Bodil Jönsson. 

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
”The women’s room” av Marilyn French och ”Simone och jag” av Åsa Moberg. Båda handlar om samma sak – att som kvinna stå fri i en värld huvudsakligen styrd av män – men på vitt skilda sätt.

 


Foto: Jill Jarnsäter.


Kommentera gärna!

