Jag när jag skriver mejl i bokbloggiga sammanhang:

  1. Jag skriver mejlet och väljer orden väl.
  2. Jag läser igenom mejlet och gör eventuella ändringar.
  3. Jag läser igenom mejlet (igen) och gör (igen) eventuella ändringar.
  4. Jag läser igenom mejlet ytterligare en gång.
  5. Jag klickar på skicka.
  6. Jag läser (om möjlighet finns) mejlet igen för att få känna mig himla bra på detta med att skriva mejl. Eller: Jag får ett mejl med en hint från mottagaren att något blivit lite språkligt knasigt i mitt förra mejl.
  7. Jag upptäcker trots allt ett stav-/slarvfel och får andnöd. 
  8. Jag mejlar en liten ursäkt och skakar skrattandes på huvudet.

Punkt 1-5 är alltid dealen. Punkt 6 är vanligt förekommande vad gäller ytterligare en omläsning av mejlet! Punkt 6-8 gör sig gällande de fall då stav-/slarvfel återfinns i det språkliga, vilket är någon gång då och då.

De knasigaste stav-/slarvfelen per mejl som jag kommer ihåg har Jonny på Swedish Zombie erhållit samt idag även Johanna Wester! Men det leder oftast till ett gott skratt tänker jag och jag är trots allt bara mänsklig! 

Kommentera gärna!

