Den här boken var en gång ett träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig

12938268_220807214952711_3956533624454859737_nNär jag fick en förfrågan per mejl att ta emot detta recensionsexemplar var jag osäker. Mestadels för att jag är lite osäker på hur jag kan fördela min tid från och till. Sedan kunde jag inte släppa den slående och älskvärda titeln på antologin, att det till sist bara återstod ett enda alternativ: att tacka ja och att läsa den då och då. För alltså titeln, Den här boken var en gång ett träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig, den är bara att älska.

Antologin innehåller smakprov från Skurups skrivarlinje 2016. Författarna är Celeste Sjölin, Anna Löfroth, Ylva Gripfelt, Adam Björelius, Déa Solin, Carl-William Ersgård, Lisa Nyborg, Hedvig Holgersson, Albert Smith, Zakarias Johnsson, Ludwig Landström, Siri Helle, Josefine Hilfling, David Zimmerman, Alice Hedström, Petter Sundkvist, Filip Råvik, Jonathan Svantesson, Olivia Spångberg och Alma Edvall Bons. Antologin innehåller med detta antal författare också lite olika typer av skrivande, lite olika genrer och lite olika format på textproven. Jag gillar kontrasterna, men kan också konstatera att jag personligen främst fallit för några av författarna specifikt.

Mina favoriter är utan att blinka Celeste Sjölin, Déa Solin, Albert Smith, Siri Helle och Alma Edvall Bons. Det är något med språket hos dessa författare som absolut tilltalar mig och som får liksom hjärtat att hoppa till lite extra. Jag upplever att samtliga av dessa författare kan det här med att leka med ord, vilket är något som ofta gör mitt hjärta väldigt varmt. Och mer tänker jag faktiskt inte säga – utan vid nyfikenhet – läs!


Den här boken var en gång ett träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig
Författare: respektive författare på Skurups skrivarlinje 2016
Förlag: Skurups folkhögskola i samarbete med Elleströms förlag (2016)
ISBN: 97897519106
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Den här boken var en gång ett träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig

Kommentera gärna!

