Med anledning av bloggens stundande femårsdag – utlottning!

5_cupcakeDen 27:e augusti 2011 föddes I Elinas hylla. Bokbloggen blir med detta hela fem år om exakt två veckor. Så på sin plats är en femårsutlottning, och i sedvanlig ordning är det inte bloggen som föräras med födelsedagspresent, utan en lycklig läsare i bloggens ställe.

Jag tänker mig som vanligt att födelsedagsutlottningen är öppen till och med den 27:e augusti, klockan 23:59, alltså fram till och med bloggens födelsedag. Detta innebär att från och med nu och fram tills angivet datum och angiven tid är det fritt fram att dela detta inlägg, tipsa andra, lämna en kommentar inunder detta inlägg, men var noga med att i kommentaren ska följande frågor besvaras för att ha en chans att vinna:

  • Hur beskriver du dig själv med cirka fem ord?
  • Vilka tre pocketar äger du inte just nu, men skulle du vilja äga?
  • Vad föredrar du helst i bokens värld: övernaturligt eller det motsatta (eller kanske båda)?
  • Vad tilltuggas gärna vid läsning?
  • Vad har du för obokliga intressen?

Jag vill att ni i kommentaren även bekräftar att ni är med, besvarar de fem frågorna, samt inte kommenterar anonymt (jag behöver kunna kontakta er på något sätt per mejl/hitta till er webbadress om ni är den lyckliga vinnaren om två veckor)!

De fem frågorna är bland annat en hjälp för mig när jag senare har lottat vinnaren. Vinnaren får nämligen en postpåse i passande storlek för vinsten med posten. I påsen kommer det återfinnas minst två pockets (en av de titlar som ni nämnt i fråga två, samt ytterligare en pocket jag hoppas att ni skulle kunna gilla) samt lite smått och gott som jag därtill tror passar just vinnaren.

→ What are you waiting for – kommentera! ←

Tillägg:

På grund av vissa frågor jag fått vill jag tillägga att det är okej att delta om man har en postadress jag kan skicka födelsedagspåsen till inom Norden.

Lämnar man kommentar med endast angiven mejladress samt namn, publiceras inte mejladressen så att andra kan se den. Det kan vara bra att veta.

53 thoughts on “Med anledning av bloggens stundande femårsdag – utlottning!

  1. Karolina Jonsson skriver:

    Jag är med!😀
    1. Lugn, glad, positiv, tålmodig och nyfiken.
    2. ”Du glömde säga hejdå” av Sarah Dessen, ”Sista brevet från din älskade” & ”Sophies historia” av Jojo Moyes.
    3. Både och faktiskt! Har börjat läsa mer och mer fantasy.
    4. Chips!
    5. Titta på serier/filmer och fotografera.

  2. Elvira skriver:

    Nu måste jag ställa min standardfråga på sådana här inlägg: är det ok att delta från Finland?🙂 Om så, är jag hemskt gärna med och här kommer mina svar!
    Jag är glömsk, klumpig, ambitiös, glad och uttråkad. På ett ungefär.
    Jag skulle inte ha något emot att äga Stål av Silvia Aallone, Livet efter dig av Jojo Moses och Feber av Maggie Stiefvater.
    Jag gillar faktiskt bägge, jag med! Jag tycker det är lika kul att läsa om vänskap och kärlekstrubbel som det är att läsa om magisystem och trollkarlsskolor.
    Hmm … ekologisk, torkad mango samt vegansk choklad tillhör favoriterna. (Gärna nougat eller marsipan)
    Eh … att hänga med vänner? Nej men jag älskar mode och tecknar gärna. Så är musik en rätt så stor sak också!

    Grattis till bloggen, hoppas du fortsätter ett bra tag till! Och lycka till till alla som tävlar🙂

  3. Anna Maja skriver:

    Grattis till bloggen och så kul med tävling!🙂 Jag är helt klart med.

    1. Glad och lätt till skratt, social och ensamvarg på samma gång, väldigt ickespontan, organiseringsfreak och snabblärd.
    2. Masja av Carola Hansson, Att föda ett barn av Kristina Sandberg och En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
    3. Jag gillar båda två faktiskt.
    4. Jag gillar att äta saker jag bakat själv. Men när jag är för lat för det gillar jag att ha en skål med godis med mig. Gärna något surt eller något med lakrits.
    5. Jag gillar att sticka och virka. Att göra utflykter och vara ute i naturen. Att måla i målarböcker nu när det blivit okej igen i och med alla vuxenmålarböcker😉

  4. Annica skriver:

    1. Lösningsorienterad, flitigt, nyfiken, passionerad och snäll.
    2. ”Allt jag inte minns”, ”Skuggan av ett år” och ”I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv”.
    3. Båda.
    4. Brukar äta nötter när jag läser böcker hemma.
    5. Mina andra intressen är att resa, upptäcka nya saker och följa the walking dead.

  5. Anna - Boktycke skriver:

    Grattis i förskott och jag är gärna med i utlottningen!😀

    1. Positiv, kreativ och driven
    2. Amie Kaufman & Jay Kristoff – Illuminae, Dan Wells – The Devil’s Only Friend, Dan Wells – Over Your Dead Body
    3. Övernaturligt!
    4. Kladdkaka med vispad grädde hehe, men geisha och daim går också bra.
    5. Datorspel, brädspel, anime, matlagning, resa.

  6. Jenny.Anne Johansson skriver:

    Hej! Jag är med i din utlottning.
    1. Nyfiken, äventyrlig, harmonisk, lojal och generös
    2. Jag är ozzy (måste läsa den nu när B Sabbath haft sin avskedsturné), Martina Haag Det är någon som inte stämmer, Halvvägs Fredrik Reinfeldt
    3. Både ock. Det ena utesluter inte det andra.
    4. Inget äts eller tuggas när jag läser.
    5. Samhällsfrågor, djur och natur, heminredning, umgås med nära och kära, träna och se bra TV-serier.
    Hälsningar Jenny-Anne

  7. Carolina Daun skriver:

    1. *energisk
    *engagerad
    *empatisk
    *humörmänniska
    *kreativ

    2.*”tiggaren” Sofie sarenbrandt
    *”elva år i fångenskap” Michelle Kinghorn
    *”playground” Lars keeler

    3. Just nu svenska författare och inte gärna övernaturligt.

    4.*kaffe

    5.*inredning och sola

  8. Emma J skriver:

    Grattis till fem år! Jag vill väldigt gärna delta i denna tävling!

    1) Glad, trevlig, omtänksam, intresserad och läslus.
    2) Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason, Agatha Raisin and the Vicious Vet av M C Beaton och The Green Mill Murder av Kerry Greenwood.
    3) Jag tycker nog om båda så länge de inte är av skräck karaktär…
    4) Kakor och choklad…
    5) Pyssla, resa och vara ute i skog och mark!

  9. Elin skriver:

    Grattis i förskott! Är såklart gärna med i utlottningen.🙂
    1. Glad, positiv, envis, nyfiken och djurvän.
    2. ”Enklav” av Ann Aguirre, ”En hemlig plats” av Tana French och ”Nekromantikerns irrfärder” av Nick Perumov.
    3. Övernaturligt! Även om jag gillar att läsa en mängd olika genréer, så älskar jag helt enkelt fantasy mer!🙂
    4. Choklad – både mörk och ljus, chips eller sötlakrits.
    5. Odla och pyssla om mina växter, vara ute i naturen och mysa med katten.

  10. Astrid Park skriver:

    Grattis till 5års jubileet, självklart vill jag vara med på utlottningen!
    1: Jag är kärleksfull, envis, positiv, bokälskande och busig.
    2: Harry Potter and the cursed child (om den finns som pocket?!?), Sista brevet från din älskade & Korpringarna.
    3: Övernaturligt! Alltid. =)
    4: En nyttig dag, kvarg med frukt och bär. En onyttig dag, kaffe och choklad!
    5: Hike, löpning, bakning och fängslande filmer & serier.

  11. elina skriver:

    Vad roligt att svara på frågor!! Och grattis😀 – jag är då alltså med och tävlar!
    1. Nyfiken, glad, ambitiös, snäll och envis.
    2. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs, Cress (på svenska) av Marissa Meyer,
    3. Jag gillar nog övernaturligt mest men en mix av båda är super det också😀
    4. Lite godis, absolut inget fettigt dock för jag vill inte ha fettfläckar i mina böcker!! Haha. Men oftast äter jag nog ingenting när jag läser, blir helt fokuserad i läsningen så ingenting annat kan/får distrahera mig haha.
    5. Fotografering, träning, hänga med familj och vänner, kolla filmer och serier samt nörda Pokémon Go……….. heh.

  12. elina skriver:

    (hoppas min kommentar kom fram men jag kom på att jag glömde ange tredje poketen: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart)

  13. Emma skriver:

    Gud vad kul, älskar sådana här tävlingar! Grattis till 5-årsjubiléet, det är en jättefin blogg du har.

    Hur beskriver du dig själv med cirka fem ord?
    Smånördig, sarkastisk, trött, trevlig, kreativ.
    Vilka tre pocketar äger du inte just nu, men skulle du vilja äga?
    ”Mitt perfekta liv” av Sarah Dessen, ”Jane Eyre” av Charlotte Brontë, ”Eleanor & Park” av Rainbow Rowell.
    Vad föredrar du helst i bokens värld: övernaturligt eller det motsatta (eller kanske båda)?
    Jag är verkligen en allätare bokmässigt, men är just nu kanske mer inne i en fantasyperiod.🙂
    Vad tilltuggas gärna vid läsning?
    Älskar att läsa samtidigt som jag dricker te och äter något extremt onyttigt (typ chips eller choklad) vilket tyvärr börjar synas i mina favoritböcker, haha. Svarta oliver funkar också – av någon anledning älskar jag svarta oliver.
    Vad har du för obokliga intressen?
    Älskar film och musik (som de flesta kanske), har även en häst så mycket tid spenderas i stallet. Gillar också teater och att rita, både för hand och i Photoshop.

  14. Fantastiska berättelser skriver:

    Grattis, grattis.
    1.Jag är bekväm, reflekterande, nördig, bokmal, introvert.
    2. Onda flickor av Alex Marwwod, De utstötta av Elly Griffiths och Donatorn av Harlan Coben
    3. Jag föredrar det övernaturliga i form av magi och fantasy. Inte övernaturligt som i skräck!
    4.Jag tuggar helst på frukt och nötter.
    5. Obokliga intressen? Vad är det? I vanliga fall skulle jag nog svara träning men just nu rör jag mig knappt från fåtöljen.

  15. Petra skriver:

    Åh, stort grattis till 5 år! Och tack för en superfin blogg.🙂 Självklart vill också jag vara med och tävla.

    1. Envis, snabbtänkt, sarkastisk, nördig och självständig.
    2. The Naturals av Jennifer Lynn Barnes, Mr Monster av Dan Wells & Du glömde säga hej då av Sarah Dessen (vet inte om man fick välja på engelska, men det mesta svenska (som jag är intresserad av) har jag redan läst).
    3. Övernaturligt!
    4. Jag gillar lakrits av alla dessa former. Och choklad. Och allra helst kombinationen av de båda.😛
    5. Haha, svårt.. Men jag gillar filmer/TV-serier (gärna med superhjältar), musik, korsord, och mina hundar.🙂

    Tack för chansen!

  16. Camilla Wihlborg skriver:

    Är jättegärna med! Grattis på bloggens födelsedag 😊

    1: Snäll, virrig, trött, orolig, omtänksam!
    2: Kepler ”Playground”, Robinson ”Själens dunkla rum” och Jonasson ”Mördar-Anders” är tre pocket som gärna får hitta hit snart.
    3: Övernaturligt faktiskt…. är det för nära verkligheten tar mitt känsliga hjärta vid sig för mycket….Fast jag gillar deckare..
    4: Tuggar gärna på saltlakrits eller chips, vill ha salt i samband med läsning, gillar choklad men det passar liksom inte med böcker tycker jag… knasigt va? 😊
    5: Som mamma till tre bus är intressena lite åsidosatta, uppskattar liksom en dusch i fred mer än nåt annat 😅 men jag tycker om att rita, spela sällskapsspel, gå på bio (längesen man var på vuxenbio dock…), umgås, baka och pyssla.
    (Och så är det jäkligt kul att busa loss med barnen på lekland men det är inget intresse på det viset!)

    Hoppas på tur!
    Må så gott och lycka till de kommande fem åren med bloggen!

  17. CissiG skriver:

    Halloj! Jag är med i tävlingen!!!

    Hur beskriver du dig själv med cirka fem ord?
    Glad, öppen, lyssnare, ärlig, fnittrig
    Vilka tre pocketar äger du inte just nu, men skulle du vilja äga?
    Tre önskningar av Liane Moriarty
    Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland
    Det är något som inte stämmer av Martina Haag

    Vad föredrar du helst i bokens värld: övernaturligt eller det motsatta (eller kanske båda)?
    Båda är lika bra att läsa om.
    Vad tilltuggas gärna vid läsning?
    Chips
    Vad har du för obokliga intressen?
    Älskar att lyssna på musik sedan målar jag i målarböcker för vuxna!

    Väldigt roligt och grattis på födelsedagen!
    Kram Cissi

  18. Mrs E skriver:

    Grattis bloggen! Jag vill såklart vara med och fira/tävla🙂

    1. Färgglad, tjötig, rolig, teälskare, latmask.
    2. The Invisible Library av Genevieve Cogman, Letters from Lighthouse Cottage av Ali McNamara, Plan B av Jonathan Tropper
    3. Har nyligen börjat läsa lite steampunk så jag har inget emot övernaturligt. Läser blandat.
    4. Mörk choklad, nötter, grönt, fruktigt te.
    5. Smycken och nagellack – om man nu kan kalla det intressen, men det är sådant jag lägger tid och pengar på🙂

    Mvh
    Linda (Mrs E)

  19. Karin skriver:

    KLART JAG ÄR MED!!!
    1. En nyfiken, lättdistraherad, fantasifull, kreativ bokmal till konstnär!
    2. ”Yuko” av Jenny Milewski, ”våran hud vårat blod våra ben” av John Ajvide Lindqvist och varför inte ”Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske” av Emmy Abrahamson
    3. Övernaturligt! Eller ok, helt klart både och!
    4. En stor kopp te eller kaffe och en påse Polly Rocks som är både goda och lätta att äta utan att behöva avbryta sitt läsande🙂
    5. Familj och vänner, konst, tv-serier och film, mode, min lilla dvärgpudel Egon, inredning, fantasi, att skriva, humor av alla dess slag, bakning och att resa!

  20. Linnea skriver:

    Jag är med! 😄

    1: Snäll, anpassningsbar, omtänksam, tillbakadragen och glad!🙂

    2: ”Ställ ut en väktare” av Harper Lee. ”Pojken som kallades Det” av Dave Pelzer. ”Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske” av Emmy Abrahamson.

    3: Båda🙂

    4: Popcorn!

    5: Fiske, natur, vänner, min katt Maggie, måla och film.🙂
    Jag vill att ni i kommentaren äv

  21. Mandelhjärta skriver:

    Grattis till bloggens 5 årsdag!🙂 Jag blir gärna med i denna trevliga utlottning.

    1. Norsk, omtänksam, kreativ, pålitlig, brevskrivare, romantiker..
    2. ‘Tillbaka till Black Rabbit Hall’ av Eve Chase, ‘Norrsken’ av Frida Skybäck,
    ‘De föräldralösa’ av Christina Baker Kline. (Så svårt att nämna endast 3.)😉
    3. Båda, men läser nog mest verklighetstroget.
    4. Förutom te (helst smaksatt svart eller vitt); choklad (inte mörk, men gärna med kolafyllning som Center), saltlakrits…
    5. Fotografering, film/TV (gärna brittisk), färgläggning i målarböcker för vuxna, korsord, musik, natur, släktsforskning, stickning, trädgård/blommor…🙂

    Hälsningar ‘Mandelhjärta’

  22. Sanna Andersson skriver:

    Jag är gärna med!

    1. Rastlös, glad, kreativ, omtänksam och ärlig.
    2. Midvinterblod, Höstoffer och Vårlik av Mons Kallentoft
    3. Båda men dras omedvetet mot det övernaturliga.
    4. Pollykolor
    5.Stickning, ridning och löpning.

  23. Cicci skriver:

    Vilken rolig tävling!!

    1. Snäll, rastlös, kreativ, ärlig och driven.
    2. ”The life changing magic of tidying up” av Marie Kondo, ”Det enda könet” av Katrine Kielos och ”Hundra omistliga ting” av Lucy Dillon.
    3. Jag föredrar faktiskt oftast faktaböcker framför påhittade berättelser, och finner mig själv gång på gång gå mot non-fiction hyllorna framför fiction i bokhandeln och på biblioteket. Jag gillar dock också en del skönlitterära verk; gärna klassiska av Voltaire eller Shakespeare, eller böcker från feelgood kategorin. Helst vill jag då läsa om mer vardagliga händelser och personer som jag lätt kan relatera till, varma berättelser som lämnar mig leende och varm i hjärtat.
    4. Jag älskar att krypa ner med en bok i soffan eller sängen, en stor kopp grönt naturellt thé och egenrullade chokladbollar! Mjölk och ett choklad tillhör också favoriterna vid läsning.
    5. Vandring, natur, ekonomi, hudvård och att umgås med familj och vänner.

    Grattis till 5 år med bloggen!🙂

  24. Maddes bokb skriver:

    Grattis! Vill jättegärna vara med i utlottningen!
    1. Glad, snäll , blyg , hemmaälskare och försiktig
    2. Ond skörd av Sharon Bolton, Simma med de drunknande av Lars Mytting , 1984 av George Orwell
    3. Gillar bägge men mest verklighetstrogna berättelse.
    4. Äter inte så mycket när jag läser men dricker te oftast svart fruktigt te.
    5. Lyssnar mycket på podcast, smink och hudvård, teckna lite, djur och natur.

  25. Elina skriver:

    Ojoj!! Sista dagen!!😀 Grattis till din 5-årsdag!!😀 Självklart vill jag vara med i din utlottning!😀
    1. Virrig, glad, positiv, chokladgalen och nörd
    2. Den Femte vågen av Rick Yancey, Enklav av Ann Aguirre och A Thousand Pieces of You
    av Claudia Gray.
    3. Jag gillar någon form av övernaturlighet i mina böcker! ^_^
    4. Choklad (är totalt beroende) eller frystorkade jordgubbar i yoghurt🙂 Och en kopp te eller islatte ^_^
    5. Programmering är något jag tycker är kul och jag håller nu på att försöka komma på något projekt som jag kan jobba med.

  26. Lottens Bokblogg skriver:

    Grattis till fem år! Jag är gärna med🙂
    1. Noggrann, envis, rak, lättstressad, snäll
    2. Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan, Springfloden av Cilla och Rolf Börjlind och Tillbaka till Black Rabitt Hall av Eve Chase
    3. ”Det motsatta” – jag är inte alls förtjust i det övernaturliga!
    4. Ostbågar. Eller mörk choklad och kaffe.
    5. Pärla (göra smycken), måla i målarböcker för vuxna, film, promenader, familjen.

    Hoppas mina kontaktuppgifter syns!

Kommentera gärna!

