Feberflickan

feberflickanJag har länge tänkt att jag måste läsa Elisabeth Östnäs Feberflickan, men så har hennes namn och bokens titel liksom krupit och gömt sig långt in i hjärnan varje gång jag har varit på biblioteket, och så vidare. Fram tills denna sommar när jag plötsligt kom på både författare och titel som en blixt från klar himmel när jag stod där mellan alla hyllmeter av böcker på biblioteket.

Jag blev ganska glad över att boken var så tunn. Inte minst för att jag ofta tilltalas av lite tunnare framför lite tjockare böcker. Jag antog att detta skulle bli en kort, koncis och rättfram historia, men det blev på ett sätt en aning annorlunda mot vad jag hade föreställt mig.

Elisabeth Östnäs skapar på något sätt en stämning med språket som jag inte riktigt kan värja mig för. Stämningen skapar ett grå dis och jag förstår att allt jag kommer läsa, kommer jag inte fullt ut kunna utröna, utan jag kommer antagligen att lämnas med många frågetecken och jag kommer behöva bestämma själv vad jag tror eller inte tror om saker och tings förhållanden. Boken handlar, precis som baksidan utlovar, om ”en familj i sönderfall, både bildligt och bokstavligt”. Baksidans ”(d)et är en tragedi, en mörk men subtil historia om det allra värsta”, skriver jag också under på. Och jag tror just att det är det subtila som får mig att känna inför boken som jag gör.

För jag gillar verkligen det subtila, det suggestiva, det disiga, dimmiga, det osagda, det anade, det delvis dolda, det som jag ser, känner, tycker mig veta bara sådär ”i ögonvrån”. För jag lämnas med frågor. Jag kan inte exakt svara på vad som är vad, vad som är sant och vad som är falskt. Men det hindrar inte mig från att anta och ändå i slutändan komma fram till något och landa i något som jag tror är sant. Och jag tror det är det här jag känner är briljant och som jag verkligen, verkligen gillar.


Feberflickan
Författare: Elisabeth Östnäs
Förlag: Columbi publishing (2012)
ISBN: 9789197947244
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

