Augustiläsningen:

Augusti slutade för några dagar sedan i samband med att jag jobbat lite mer intensivt ett par dagar. Jag kan, delvis tack vare extrakursen, konstatera att följande titlar lästes ut i augusti månad:

  • Patrik Lundberg s Gul utanpå
  • Johanna Thydells (M)ornitologen
  • E. T. A. Hoffmanns Sandmannen
  • Théophile Gautiers ”Två aktörer för en roll”
  • Austen & Grahame Smiths Stolthet och fördom och zombier
  • Mary Shelleys Frankenstein

Jag har i augusti månad läst ut sex verk och sammanlagt landar jag på cirka 1081 sidors läsning. Det känns inte så illa alls.

De två titlar som värmde hjärtat mest och som jag utser till månadens bästa är Gul utanpå samt (M)ornitologen, men mer om dem båda framöver. Strax efter dessa två favoriter för månaden måste jag utnämna Frankenstein till en läsvärd klassiker.

Gautiers ”Två aktörer för en roll” som återfinns i Den döda älskarinnan är månadens omläsning. Och både den och Sandmannen tycker jag är ganska lika på flera sätt, varav jag har tänkt jämföra dessa verk lite med varandra och jag kommer försöka sätta in dem i ett 1800-talsperspektiv och argumentera för verken som gotik/skräck i extrakursen.

Tack vare extrakursen har jag numera läst Stolthet och fördom och zombier som är ett bra försök till att vara nyskapande, även om jag inte kanske tycker den är ett mästerverk som sådant eller mer än okej. Ändock blir jag lite sugen på att se filmatiseringen av den, kanske mest bara för att?

Kommentera gärna!

