Höstlista

Bland andra Nelly på Nellons bokblogg har jag sett göra den här höstlistan som nu också jag tänkt besvara.

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?
I år är jag ganska ödmjuk mot mig själv och det jag garanterat tänkt läsa under hösten är det jag måste läsa nu under hösten i och med att det är kurslitteratur. I övrigt hoppas jag att jag ska kunna få tiden att läsa i alla fall någon enstaka bok jag kom hem med från bokmässan och jag vet att det är några böcker jag har lite cravings efter att köpa framöver fastän jag inte vet när jag skulle ha tid att eventuellt läsa dem…

2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var / är dina favoritämnen?
Några böcker har skolan introducerat mig för som gått raka vägen in i hjärtat. Det tydligaste minnet från högstadiet är Skriet från vildmarken som helt och hållet öppnade upp mina ögon för att klassiker verkligen kunde vara något även för mig. På gymnasiet uppskattade jag mycket när jag stötte på White Oleander på grund av engelskan och helt plötsligt fann jag mig läsa min första lite tjockare skönlitterära bok på engelska. Överlag har jag nog uppskattat de böcker som erbjudit inom skolans ram där boken som lästs gemensamt har varit en bok som verkligen gått att både upptäcka och diskutera med andra eller där boken har varit helt egenvald bland många titlar.

Mitt absoluta favoritämne under hela min skolgång har varit svenska. Och idag uppskattar jag mycket att läsa kurser i litteraturvetenskap, vilket inte är föga förvånande?

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?
Jag har absolut en bra relation till spänning, rysare och skräck. Jag tror att allt började med spökhistorier bland annat som barn och sedan har det snurrat vidare. Jag uppskattar också film inom samma genrer, även om jag i båda fall (bok som film) gärna ser att det finns någon bra grund- eller ramberättelse och att det inte bara är spänning, rys eller skräck för spänningens, rysets eller skräckens skull, eller hur jag ska uttrycka det?

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?
Med tanke på vad jag svarade på fråga 3 nyss, så tycker ju jag att även lite otäckare böcker utan tvekan passar som mysläsning mörka höstkvällar.

Med det sagt skulle jag kunna tipsa om bland andra: Susan Hills Kvinnan i svart, John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in, Lars Keplers Hypnotisören, Johan Theorins Nattfåk, eller varför inte Charlotte Brontës Jane Eyre? Lite mer barnvänliga tips är exempelvis Tony DiTerlizzis och Holly Blacks ”Spiderwick”-serie och ”Bortom Spiderwick”-serie och ett ungdomsvänligare tips är Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln, Eld och Nyckeln om någon mot förmodan missat?

5. När du har krypit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?
Två höstfavoriter är alltid: te och varm choklad. Det hör verkligen hösten till och det kan ingen ta ifrån mig.

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?
Just nu ser jag fram emot: Stockholm redan på torsdag och releasefest för ”Bladen brinner”-podden, Stockholm helgen efter det med några av mina käraste vänner, Västkusten helgen därpå då jag ska umgås med en av de finaste vännerna jag har (och då vankas kulturupplevelser), en dag i Ullared med en av mina bästa vänner och så ser jag fram emot alla mysiga höstkvällar tillsammans med sambon framför tv:n.

Ja, nog älskar jag hösten alltid. Mer och mer för var år.

3 thoughts on “Höstlista

Kommentera gärna!

