Kulturkollos Veckans utmaning: Verkligheten VS overkligheten

Kulturkollos Fanny står för formuleringen av veckans utmaning:

”Vad föredrar du inom litteratur, film, poesi, konst – helt enkelt inom all kultur, verkligheten eller overkligheten? Varför föredrar du det ena eller det andra? Eller vill du befinna dig i båda? Ge gärna också tips till oss andra.”

Jag trodde ju ett bra tag att jag bara gillade verkligheten. Som barn var jag fast i den tanken länge – mest när jag läste och jag kände väl att jag eventuellt kunde acceptera en viss mån overklighet i exempelvis film…

Men så blev jag övertalad av en kompis i mellanstadiet att försöka ge Harry Potter en ärlig chans, även om den innehöll viss overklighet och ja, vad ska man säga? På den vägen är det?! Det var åtminstone då och där jag började erkänna för mig själv att overklighet kanske var min grej trots allt, och att det kanske varit mer min grej även längre bak i tiden, bara att jag varit för fast i mina egna övertygelser för att se det? 

Ju mer jag läst om fantastik och skräck inom litteraturvetenskapen så är jag desto mer övertygad om att jag faktiskt alltid uppskattat overkligheter i kombinationer som gjort att de känts verkliga, frestande, fascinerande, spännande, övertygande. Frågan är bara hur jag lyckats övertyga mig själv så länge om att jag alltså bara gillade och tilltalades av verklighet? 

Idag erkänner jag ändå att jag älskar overkligheten, men då den känns så pass inramad att jag kan gå med på premisserna för att denna overklighet ska kännas verklig inom främst litteratur och film. Jag kan till och med erkänna att jag allt oftare föredrar overkligheten framför verkligheten och att det är något förföriskt med overkligheten när den fungerar. Vi var, och är, ämnade varandra! 

Overkligheter jag omringar mig av just nu  är Star Trek: Voyagers, jag går ofta tillbaka till overkligheter presenterade i Doctor Who eller Harry Potter som är två älsklingsoverkligheter, och jag har några overkligheter att snart komma att bekanta mig med i att-läsa-högen här hemma.

Elina ❤ overklighet = meant to be 

8 thoughts on “Kulturkollos Veckans utmaning: Verkligheten VS overkligheten

  1. Bella skriver:

    Jag är nog också väldigt lik dig i detta. Som liten och tonåring läste jag bara ”verkliga” böcker och såg ingen intresse alls i overkliga bokvärldar. Sen läste jag Twilight och, precis som du med HP, fick jag upp ögonen för det övernaturliga och overkliga. Och på senare tid har fantasyn tagit mer och mer plats i mitt läsande, och det fortsätter bara att eskalera. De senaste böckerna jag läst och som jag verkligen fastnat, sådär att man tappar bort tiden och vaknar till liv flera timmar senare och vet knappt vart en är längre, har varit just fantasyböcker. Så det kanske är något med åldern? Som liten behöver man klura ut hur den verkliga världen fungerar och då är det kanske just dessa böcker som lockar mest. Sen när en inser att den verkliga världen inte är särskilt kul tar man sig vidare till overkligheten 😉

    • Elina skriver:

      Bella, din teori om barn VS verkligheten och overkligheten skulle jag både skriva under på samt inte. När jag läst kurser som berör skräck och fantasy till exempel och när jag läst om barns relation till dessa genrer som ofta berör just overkligheten så pratar många av att barn ofta behöver det overkliga i, i alla fall, någon mån. Kanske har det med hur man ändå ser på saker i den åldern? Vad definierar man/ser man som ”overkligt” i den åldern? Kanske finns det något där?

      I övrigt tycker jag att det är oerhört intressant att läsa om att vi ändå haft lite likadan resa! ❤ Det finns någon tjusning i att se vardagen och verkligheten genom det ovardagliga och overkligheten tycker jag. Håller du med?

Kommentera gärna!

