När juni nu närmar sig…

I januari i år gick en stor dröm i uppfyllelse. Länge har vi drömt om att hitta ett drömhus, på landet och med behagligt avstånd till minst två, men gärna tre större orter. Vi har således tittat efter hus i cirka två år, till en början mindre aktivt sedan alltmer aktivt i takt med att hussparkontot växt. Och i januari gick drömmen i uppfyllelse. Vi tittade på ett hus på landet med bra läge och med drygt 20 minuters bilfärd till fyra större orter. Och det blev till slut vi som vann budgivningen. Och det kändes ganska overkligt när vi skrev under alla papper några dagar efter det att vi sett och förälskat oss i drömhuset.

Nu har det varit en ganska lång, men nyttig, väntan. Vi har hunnit planera både praktiska saker såsom vad som förväntats av oss inför flytten, och vi har hunnit tänka till gemensamt om vad vi vill göra med huset ganska direkt, samt vad som kan vänta och vad som därmed blir långsiktiga mål. Jag och sambon har länge pratat om att det vore roligt om drömhuset hade plats för ett bibliotek för mig, och att det vore trevligt om drömhuset på sikt har plats för sambons drömgarage. Sambons drömgarage finns inte ännu, och det är ett av de långsiktiga målen vi har med drömhuset. Och även om biblioteket är något som jag kan börja fylla redan nu vid flytt, så är själva bibliotekskänslan ett långsiktigt mål då det kräver att jag samlar på mig mer böcker allteftersom tiden går och att jag liksom utvecklar biblioteket och dess bibliotekskänsla långsamt och med tiden.

Biblioteket tänker vi kommer att ha svarta bokhyllor. Just nu har jag haft vita bokhyllor i gästrummet där böckerna bott när vi bott i lägenheten, men vi har sagt att svarta bokhyllor passar bättre ihop med matsalen som biblioteket är granne med. Dessa två rum sammanlänkas också med ett valv och det känns som om vi vill ha en känsla av att rummen både har något gemensamt och att de fungerar som sina egna rum. I matsalen kommer färgkoden att gå i svart, och i alla fall i början med inslag av trä. Tanken är att biblioteket ska fortsätta på det svarta temat och att det ska inrymma soffa, fåtölj och åtminstone en vacker läslampa. Läslampan så som jag ser den ska stå bredvid fåtöljen och jag ser på sikt att det finns ett vackert soffbord och minst ett avlastningsbord i samband med fåtöljen. 

Men: Har jag glömt något som är ett ”must have” om man har ett bibliotek? Är det något jag bör tänka på som man kanske lätt glömmer av?

Förstår ni hur peppad jag är på flytt? Och förstår ni hur peppad jag är på framtiden som husägare? Och förstår ni därtill hur peppad jag är på att få, inte bara drömhuset, utan även ett bibliotek med det?

Kommentera gärna!

