En bokläsningsenkät

Jag tänkte svara på Just nu – Just härs bokläsningsenkät. Svarar man på enkäten kan man vinna en bok, så läs gärna mer hos Just nu – Just här.

1. Vilken typ av bok läser du oftast?
a) Deckare
b) Facklitteratur
c) Romance
d) Skönlitterär roman
e) Biografi
f) Fantasy
g) Science fiction
h) Ungdomsbok
i) Annat: novell

Kommentar: Facklitteraturen grundar sig ju i min studievardag som just nu gör att det blir många mer facklitterära sidor än skönlitterära, vilket är på gott och ont.

2. Bästa omfång på en bok
a) 247 sidor
b) 447 sidor
c) 647 sidor

Kommentar: Hellre färre sidor än för många, brukar jag ofta känna.

3. Vilket bokformat föredrar du?
a) Inbunden
b) Storpocket
c) Pocket
d) E-bok
e) Ljudbok
f) Kartonnage
g) Skinnband
h) Danskt band (Mjuka pärmar med invikta flikar)

Kommentar: Jag har alltid varit svag för pocket, men danskt band har på senare tid blivit ungefär lika omtyckt av mig

4. Litterärt no-no
a) Vika hundöron
b) Låna ut mina böcker
c) Läsa under middagen
d) Vara oförsiktig om omslaget
e) Talspråk i böcker för små barn
f) Talspråk i böcker för vuxna
g) Skriva i böcker

Kommentar: Även fast det faktiskt kan funka med undantag på de valda alternativen, beroende på situationen, men överlag så ogillar jag och undviker jag hundöron och att skriva i böcker personligen… Och jag är ofta väldigt skeptisk till talspråk (främst i böcker för vuxna).

5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag!

ba0rttgay4uo2svhbzlv     29699517_o_1     alena-omslag     13037318_O_1[1] (2)     prodigy-andra-boken-i-legend-trilogin

Kommentar: Jag faller nog ofta för omslag som är ganska enkla, lite kontraster med mörkt mot ljust och gärna med något färginslag… Jag tycker att jag oftare gillar böcker som inte har för mycket färger och kanske inte är för plottriga.

6. Årstid då jag läser allra mest
a) vår
b) sommar
c) höst
d) vinter

Kommentar: Det är svårt att svara på känner jag. Genom åren har det nog ofta blivit mest läst under sommaren (känslan är den i alla fall), om inte annat under åren som lärare i och med att det är enda årstiden då man verkligen pausar jobbet för en längre period…

7. Drömyrke i bokbranschen
a) Författare
b) Förläggare
c) Formgivare
d) Förlagschef
e) Försäljare (bokhandel)

Kommentar: När jag var liten tänkte jag ofta att jag ville bli författare, eller lärare, eller bibliotekarie, de två senaste verkar jag kunna pricka av inom ett par år i alla fall…

8. Du letar efter en riktigt bra bok, vilket förlag kan du lita på har just den boken?

Kommentar: Tryggast är jag nog fortsatt med Gilla böcker, men det finns så många bra förlag! Men Gilla böcker har ofta levererat riktigt läsvärda, älskvärda och bra ungdomsböcker.

9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?
a) Ålderdomligt språk
b) Övertydligt språk
c) Erotiskt språk
d) Sentimentalt språk
e) Slangspråk/jargong

Kommentar: Det beror nog helt på boken, så den här tycker jag är svår för att besvara… Men egentligen så är det nog talspråk jag överlag är mest allergisk mot.

10. Vad får dig att följa en annan bloggare?
a) Informativa inlägg
b) Personliga inlägg
c) Fina inlägg
d) Fokus på litteratur
e) Blandad mix om kultur i alla former
f) En salig blandning (a-e)

Kommentar: Det är ju bokbloggar/litteraturbloggar/kulturbloggar jag kanske främst fastnar för. Jag följer i princip ingen personligare blogg med andra teman just nu…

11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?
a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person
b) Nu tänker jag faktiskt ge upp, alla är konstigt nog inte lika stora bokälskare som jag själv
c) Bara till personer jag vet uppskattar böcker
d) Gärna till personer som jag tycker borde läsa mer

Kommentar: Jag ger nog bort någon bok per jul i alla fall, men för att jag verkligen tror att personen skulle uppskatta den. Om inte annat så ges det bort en och annan receptbok…

12. Vad är viktigt när du väljer en bok till dig själv?
a) Handlingen
b) Språket
c) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna
d) Stämningen
e) Att det är en bok av en ny, intressant författare
f) Att det är en bok av en favoritförfattare
g) Att det är ett snyggt omslag

Kommentar: Jag väljer ju ofta bok utefter handlingen och jag faller ofta för språk (gärna poetiskt språk eller språk som skapar känsla, stämning och en närvaro) och stämningen i sig i boken är ju det som tilltalar – även om stämningen inte nödvändigtvis behöver vara positiv utan att den passar genren, handlingen och skapar något som passar boken. Så jag läser vad andra skrivit, bokbeskrivningen eller baksidan på boken och bläddrar ofta lite för att få en känsla för om språket eller stämningen jag finnas där.

13. Jag ser fram emot nästa bok av…

Kommentar: Jag kommer alltid att spana in vissa författare, bland andra Sara Bergmark Elfgren, Anna Ahlund och John Ajvide Lindqvist (som tre exempel av många).

5 thoughts on “En bokläsningsenkät

  1. annettejuhlin skriver:

    Kul att läsa! Rena omslag som inte är så plottriga ligger nog i tiden, det var i alla fall vad formgivaren Emma Graves spådde för framtiden om bokomslag. Om du vill läsa mer om vad hon kunde berätta om sitt arbete om bokomslag har jag intervjuat henne här: https://justnujusthar.com/2017/10/06/formgivaren-emma-graves-om-lyckade-bokomslag-stilar-och-trender/

    Ps. Glöm inte att länka till dina svar från enkätsidan, om du vill vara med på utlottningen.

Kommentera gärna!

