Bokåret som gått: 2023

1. Hur många böcker har du läst år 2023?

Enligt min fysiska läsdagbok som kommer i alla fall närmast sanningen handlar det om 200 böcker – allt från pek-/bilderbok till novell till roman.

2. De fem sämsta böckerna du läste?

Utan inbördes ordning:

  • Folk som sår i snö av Tina Harnesk
  • Sjusovarna av Johannes V. Jensen
  • Nakanos secondhandbutik av Hiromi Kawakami
  • Gnister av Linda Skugge
  • Tretton dagar med John C av Jojo Moyes

3. De fem bästa?

Min absoluta topp fem blir:

  • När bror dör av Emilia Aalto
  • Straff av Ann-Helén Laestadius
  • Fjärilshjärta av Moa Backe Åstot
  • Imorgon och imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin
  • The Starless Sea av Erin Morgenstern

4. Den sorgligaste boken du läste?

Aaltos När bror dör… Den träffade mitt hjärta.

5. Den du aldrig kommer glömma?

Morgensterns The Starless Sea var helt förtrollande, så den kommer jag inte kunna glömma av den anledningen.

6. Den mest spännande?

Jag är så engagerad i ”Imperiets arvingar” som serie så Världsdanaren blir helt klart en av dem i alla fall.

7. Den längsta?

Lombardos En lyckligare tid blev årets längsta på över 650 sidor.

8 … och kortaste?

Någon av pekböckerna med barnen.

9. Den med vackrast omslag?

Jag älskar omslaget till We Are All So Good at Smiling av Amber McBride. Det är kanske det allra vackraste jag har bokhyllorna här hemma.

10. Den med fulast omslag?

Andrev Walden som har skrivit en så bra bok med Jävla karlar. Men omslaget är det som tilltalat mig allra minst i år…

11. Hur många böcker recenserade du?

Jag har skrivit något om några av läsupplevelserna i år på min privata Instagram, men annars har jag inte recenserat en enda…

12. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2023?

Nej, vad jag vet är nog ingen av böckerna jag läst filmatiserade…

13. Hur många seriealbum läste du?

Några enstaka. Jag hoppas spontant på att känslan blir att jag läser fler i 2024…

14. Hur många av böckerna kom ut 2023?

En hel del ändå, eller de kändes i alla fall relativt nyutgivna då jag inte dubbelkollat årtal medan jag läst kanske jag borde lägga till…

15. En som bok alla borde läsa?

De två böcker jag berördes allra mest utav i år var När bror dör av Aalto och Straff av Laestadius. De känns också viktigast.

16. Den roligaste boken du läste?

Den jag skrattade oväntat mycket åt var i alla fall Andrev Waldens Jävla karlar. Emellanåt kändes det lite absurt men faktum är att han har en klang i det allvarliga som lockar fram det.

17. Den mest hypade boken du läste?

Utan att veta om det var det kanske Waldens som vann Augustprisets skönlitterära kategori efter det att jag läst den.

18. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?

Jag var livrädd för att ta mig an The Starless Sea så den både införlivade och överträffade mina förväntningar.

19. Den du blev mest besviken på?

Simmarna av Otsuka hade jag höga förväntningar på och tyvärr tyckte jag inte att boken var så poetiskt vacker och träffande som jag hade förväntat mig…

20. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?

Jag tror inte att jag har läst någon relativt okänd bok.

21. Vilka fem böcker som kommer ut 2024 ser du mest fram emot att läsa?

Jag hoppas att Pettersens Sølvstrupen kommer på svenska, jag hoppas också att fortsättningen på att Källners & Johnssons ”Imperiets arvingar” kommer ut under året. I övrigt ser jag fram emot att T. J. Klune släpper en fortsättning på The House in the Cerulean Sea. I övrigt har jag inte superkoll på utgivningen så.

22. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?

Här har jag ett par stycken tror jag, men den jag ser mest fram emot att faktiskt läsa är Heartstopper 5 av dessa…

23. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2023?

Jag har talat extra gott om Lombardos En lyckligare tid och Waldens Jävla karlar till många då båda nog passar flera typer av läsare. Men annars anpassar jag ju tips efter person och smak…

24. Den bästa serien du upptäckte under 2023?

Här får jag nog svara ”LasseMajas detektivbyrå” som öppnat upp för högläsning om kvällarna på en helt ny nivå här hemma. Dottern är helt uppslukad av serien.

25. Den bok du såg mest fram emot?

Här var det helt klart Källners & Johnssons Världsdanaren. Jag kan inte med ord beskriva hur pepp jag varit på varje del sedan första delen kom.

26. Favoritförfattare du upptäckte 2023?

De författare jag kommer vilja läsa mer av (om de kommit/kommer ut med mer) är helt klart T. J. Klune, Andrev Walden, Gabrielle Zevin, Ann-Helén Laestadius, Claire Lombardo, Emilia Aalto, Lisa Fipps och Holly Jackson.

27. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?

Holly Jacksons Pippa Fitz-Amobi etsade sig fast lite extra i mig i år. Särskilt den Pippa läsaren möter i de två första böckerna i huvudserien. Hon är så dedikerad och fokuserad, samtidigt som hon har ett öppet sinne på något vis.

28. Vilken bok påverkade dig mest?

Aaltos och Lombardos på flera vis. De hittade fram till hjärtat lite extra under året och påverkade mig känslomässigt starkt.

29. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2023?

Kanske Jacksons ”A Good Girl’s Guide to Murder”-serien. Jag har ju sett den i mångas flöde, men när jag själv tog mig an den kändes som om jag kanske borde ha läst i alla fall första delen tidigare…

30. Favoritcitat från en bok du läst 2023?

Större delen av Aaltos bok skulle jag vilja sätta citationstecken runt… I övrigt fanns det så mycket poetiskt att falla för i The Starless Sea.

31. Den bok du läste 2023, som du kan tänka dig att läsa om 2024?

Jag skulle kunna tänka mig att läsa om När bror dör och även The Starless Sea till exempel – om inte annat så för språket. De har så väl valda ord i sig – språkmässigt komponerade till något så vackert.

Kommentera gärna!