Bokåret som gått: 2021

1. Hur många böcker har du läst år 2021?
Jag läste minst 111 verk – då medräknat noveller, samt pek- och bilderböcker. Jag erkänner dock att det förmodligen är några pek- och bilderböcker jag missat att räkna med under årets gång.

2. De fem sämsta böckerna du läste?
Frågar jag Goodreads gillade jag följande titlar minst, och utan inbördes ordning:

  • Hur långt når Alfons? av Gunilla Bergström
  • Nattrodd av John Ajvide Lindqvist
  • Netraya av Lovisa Wistrand
  • Frukta mig av Tahereh Mafi
  • Amulett: Stenväktaren av Kazu Kibuishi

Av olika anledningar tyckte jag bara inte att dessa verk föll mig särskilt bra i smaken.

3. De fem bästa?
Oj, oj, oj – det här är verkligen lika svårt varje år. Jag har listat flera böcker som femmor på Goodreads – i min värld översatt till verk jag tycker är i princip perfekta och felfria i mina ögon. Men om jag måste ange en topp fem så blir det väl (utan inbördes ordning):

  • Den sista migrationen av Charlotte McConaghy
  • Grim av Sara Bergmark Elfgren
  • Järnulven av Siri Pettersen
  • En ocean av kärlek av Tahereh Mafi
  • Nattkorpen av Johan Rundberg

Alla dessa tycker jag är så läsvärda och välskrivna!

4. Den sorgligaste boken du läste?
Ja, den sorgligaste? Jag blev berörd åt det hållet av bland annat Jag händer jämt av Emma Rävås, men även av exempelvis Den sista migrationen och En ocean av kärlek av de i min absoluta topp för året.

5. Den du aldrig kommer glömma?
Jag måste säga att Den sista migrationen verkligen kröp nära, nära under läsningens gång. Eller egentligen under lyssningens gång, då jag lyssnade på den och tyckte att även inläsningen var spot on för min del. Även att den är relativt långsam på något vemodigt vackert vis, så är den något alldeles extra.

6. Den mest spännande?
Den tar nog Oskar Källner och Karl Johnsson hem i år igen med framför allt den senaste boken – Fängelseflykten.

7. Den längsta?
Den längsta boken jag läste 2021 var Vänligheten av John Ajvide Lindqvist. Just på grund av att den är en riktig tegelsten valde jag också att främst lyssna på den (och den är inläst av författaren själv vilket jag kom att uppskatta mycket).

8 … och kortaste?
Det är enligt Goodreads pekboken Hönan och ägget av Hanna Albrektson, vilket nog kan stämma (om inte annat tar förmodligen någon annan pekbok den platsen).

9. Den med vackrast omslag?
Jag tycker ju att det är något alldeles extra med Siri Pettersens böcker och i år då Järnulven. Jag brukar ju gilla omslag som är rätt enkla och stilrena och detta omslag är exakt just detta.

10. Den med fulast omslag?
Då kanske svaret tråkigt blir Kibuishis till Stenväktaren, just för att det delvis är något med tecknarstilen i det albumet jag bara inte kan komma in i/komma över av någon anledning (det är något med ansiktsformerna bland annat på vissa av karaktärerna).

11. Hur många böcker recenserade du?
Det har ju ändå kommit upp ett inlägg tack vare pek- och bilderboksläsningen med dottern – det inlägget som kom upp igår skrevs också ihop under 2021 men behövde sedan vila något innan jag vågade tidsinställa det.

12. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2021?
Nej, men jag har blivit intresserad av att läsa två böcker tack vare en tv-serie jag sett 2021 samt en film jag sett 2021 – Shadow and Bone (skriven av Leigh Bardugo) samt Dune (skriven av Frank Herbert). Kanske blir den förstnämnda i alla fall läst under 2022?

13. Hur många seriealbum läste du?
Några stycken serier blev det i alla fall under året, där jag kanske föll lite extra för just Alice Osemans Heartstopper vol. 4 och Molly Knox Ostertags Witch boy, med uppföljare, kanske nästlade in sig lite extra i hjärtat.

14. Hur många av böckerna kom ut 2021?
Det är inget jag aktivt har koll på, men ändå rätt många skulle jag tro eftersom det om inte annat blir så rätt naturligt när jag jobbar på bibliotek och snubblar över nyheter av alla de slag vardagligen.

15. En som bok alla borde läsa?
Jag önskar ju att alla kunde tänka sig att läsa/lyssna på Klubben av Matilda Voss Gustavsson. Den känns väldigt viktig att läsa, oavsett vem en är och hur bra moral en tycker att en har…

16. Den roligaste boken du läste?
Hm, det är ju roligt att läsa David Sundins Boken som verkligen inte ville blir läst, men en bok som också lockar mycket till skratt här och var är Jenny Jägerfelds Min storslagna död.

17. Den mest hypade boken du läste?
Klubben kanske det blir då? Jag tänker att många pratade mycket om den just när den kom, men jag behövde av den anledningen kanske snarare läsa den en stund efter det att mycket av det där snacket hade lagt sig och jag kände att jag hade mer distans till boken som i år.

18. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
Jag har ju haft stora förväntningar på både Järnulven och Grim. Förväntningarna var att de båda skulle kunna antas bli en del av min absoluta topp för året, men jag vågade ju knappt hoppas på det och drog ju ut på läsningen av framför allt Järnulven något djävulusiskt (som att min hjärna sa att jag nog skulle bli mindre besviken om jag bara inte läste den riktigt än, gång på gång)… Men de var verkligen allt jag hade hoppats på och lite till!

19. Den du blev mest besviken på?
Såklart hade jag hoppats att de fem sämsta böckerna skulle varit bättre (annars kanske jag inte hade läst dem från start). Men jag var så besviken på startsträckan in i Leigh Bardugos Det nionde sällskapet – det var det som drog ner helhetsbetyget av den rejält då jag egentligen tycker att en för mig bra bok bör få mig att fastna under de första hundra sidorna, helst betydligt tidigare än det…

20. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Kanske We came so far for shelter av Saskia Gullstrand & Ylva Oknelid – den är wow! Jag kanske är lite partisk som vet exakt vem Saskia Gullstrand är här, men det är inte bara det.

21. Vilka fem böcker som kommer ut 2022 ser du mest fram emot att läsa?
Här har jag som ofta rätt dålig koll på utgivningen delvis, men några jag är nyfiken på att ta mig an 2022 är i alla fall McConaghys När vargarna kom, Oskar Källners & Karl Johnssons nummer 6 i ”Imperiets arvingar”-serien och Swedish Zombies kommande 13 svarta sagor på temana övergivna platser och rymdskräck (jag kan ha varit en av alla som backat projektet).

22. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
När andan faller på vill jag läsa Kim Thúys Em som flyttade in hos mig i december.

23. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2021?
Jag kan kanske ha försökt sälja in framför allt ”Imperiets arvingar” som serie, men även Nattkorpen och exempelvis också Andreas Palmaers & Jonas Källbergs Dubbelspel samt L. D. Lapinskis Resebyrån Främmande Världar till mellanstadieelever i kommunen där jag jobbar som ungdomsbibliotekarie.

24. Den bästa serien du upptäckte under 2021?
Alltså – Siri Pettersens nya serie med Järnulven som bok nummer 1 är jag ju så glad att jag läste och nu bara väntar jag på fortsättningen med stor spänning!

25. Den bok du såg mest fram emot?
Järnulven helt klart, och det var ju också just därför jag drog ut på att verkligen läsa den under cirka ett helt halvår.

26. Favoritförfattare du upptäckte 2021?
Jag är så glad att jag läste bland annat Moa Backe Åstots debutroman Himlabrand och tror att hon är en bra kandidat att bli just detta. Jag ser så mycket fram emot att läsa vad som komma skall. Jag hoppas även att Charlotte McConaghy ska kunna vara en bra kandidat till ny favoritförfattare.

27. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?
Jag blev förälskad på nytt i framför allt Sigges syskon i Min storslagna död.

28. Vilken bok påverkade dig mest?
Klubben och Den sista migrationen påverkade mig mycket – känslomässigt inte minst.

29. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2021?
Kanske Mafis ”Juliette”-serie – kanske mest för att jag tror att den hade landat bättre hos mig bara för några år sedan…

30. Favoritcitat från en bok du läst 2021?
Det finns inget citat som fastnat sådär extra hos mig att jag noterat det.

31. Den bok du läste 2021, som du kan tänka dig att läsa om 2022?
Beroende på i vilket syfte kanske, men jag skulle nog kunna tänka mig att läsa om Den sista migrationen – då kanske främst om det är en bok jag ska prata om tillsammans med någon annan.

Kommentera gärna!