This or that?

Jag tar till mig av ”dig:et” Beas bokhylla använder sig av i ”This or that?”-utmaningen där de helt enkelt utmanar den som känner sig manad. Jag har sett att utmaningen snurrat runt på bokbloggarna nu ett tag och jag bara väntade på ett sådant här ypperligt tillfälle att svara på frågorna jag också!

1. Ljudbok eller bok i handen?
Jag är ingen fan av ljudbok så av dessa alternativ blir det den tryckta boken – alla gånger!

2. Pocket eller inbunden?
Trots att jag oftast finner de inbundna böckerna estetiskt snyggare och ofta mer tilltalande i sig, så väljer jag pocketen. Den är lätt, smidig att ta med och mycket prisvärd. Dessutom har jag börjat tycka att det är lite charmigt att pocketboken kan få sig lite skavanker medan man läser – jag menar, det är sådant som följer med en resevänlig bok som lätt slinker med i de mest packade väskorna!

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Jag gillar det påhittade – fiktion som känns verklig är det bästa som finns!

4. Harry Potter eller Twilight?
Harry Potter vinner och blir mitt solklara val! Jag gillar världen som byggs upp i böckerna och älskar karaktärerna på ett oåterkalleligt plan om man jämför med Twilight

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Fantasyvärldar har jag inget emot, men jag skulle väl säga att jag föredrar vår värld. Sedan får det mer än gärna finnas andra världar i anslutning till vår när jag läser, då jag gillar att det leker än mer min hjärna och frestar mig lite…

6. Kindle, iPad eller annat?
Jag har inte testat att läsa något märke på läs- eller surfplatta, men har testat e-boken på datorn. Jag föredrar med detta i åtanke den tryckta boken hittills. Men vem vet vad jag skulle föredra om jag bara fick testa ..?

7. Låna eller köpa böcker?
Jag gillar känslan av att äga böcker och den väger tyngre än lyckan att kunna låna. Men det här med att låna böckerna är ju alla tiders, inte minst som student, eller bara för att få bli sådär buslyckligt glad den där lyckorusstunden när man står med en bok man velat läsa hur länge som helst i handen (en känsla man ibland förlorar om böckerna ligger hemma i ens egna ägo för länge) …

8. Bokhandlar eller online?
Online vinner över bokhandeln i mitt fall, bland annat för att jag ibland känner mig pressad att köpa något i bokhandlar och ibland tycker att deras utbud inte stämmer överens med vad jag söker. Online får jag min lugna stund och hinner tänka till, leta och njuta på ett annat sätt.

9. Ensamstående bok eller trilogi?
Svårt val. Men måste jag välja blir det nog ändå en ensamstående goding, hellre än en serie som kanske inte stämmer överens med mina förväntningar. Jag har ju inget som helst emot serier eller triologier, men ibland känns ensamstående böcker som säkrare kort om man vill dras med och om man vill slippa ha allt för stora förhoppningar. Och då får den faktiskt gärna sluta lite öppet enligt mig – fast jag frestas av tanken att det skulle kunna komma mer.

10. Tjock bok eller kort bok?
Ännu en kluring. Jag väljer den korta boken framför den tjocka tegelstenen om jag måste. Detta för att en kort berättelse är fantastisk i sig om den känns magisk och lockande trots få sidor – jämfört med en tjockare (vilket både är sant och inte sant)… Men också för att en kort bok kan kännas mindre stressande att läsa, mindre som ett ok – och – förhoppningsvis är den lite lättare att packa med sig om man ska resa bort.

11. Romans eller action?
Action kan vara ganska mycket olika saker för mig, romans känns mindre omstritt och passar mig nog oftare bättre (oavsett humör och tillfälle).

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Jag älskar sol, men jag är mer än mysmänniska än en solpressare. Särskilt om jag råkar sitta med en bok i händerna…

13. Varm choklad eller latte?
Nu för tiden är jag kaffemänniska, svart kaffe med mjölk. Men inget kan slå den varma chokladen!

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag gillar att läsa recensioner och jag får en hel del sug och tips den vägen. Fast jag bildar hellre en egen uppfattning av en bok än läser in mig på recensioner och jag kollar nog in recensioner mer helhjärtat om jag själv läst boken! Ibland kan man ju faktiskt tappa suget för en bok man verkligen velat läsa på grund av en recension eller flera … På gott och på ont, antar jag, för jag vill ha ärliga recensioner och egentligen har man ju olika smak …

Utmanar jag någon då? Ja – Pocketlovers Tess, fastän hon säkert redan blivit utmanad.

2 reaktioner på ”This or that?

Kommentera gärna!