Lucka 16-18 i bokbloggarjulkalendern:

16: Den längsta serien du läst
Jag tänker tolka den här som längsta i antalet böcker. Jag tänker serier med mer fristående delar. Som barn slår helt klart Kitty-böckerna alla barriärer. Som vuxen tror jag faktiskt att det blir Harry Potter-serien (även om också detta är en barn-/ungdomsbokserie).

17: Textning av film eller tv, vad har du för relation till det?
Som lärare så har jag en bra relation till textning. Jag kan även för egen del se att det är en fördel i vissa sammanhang. Det kan också bli mycket fel då och då, men summan av kardemumman är att jag tycker det är jättebra att det finns textning då det finns de som verkligen är i behov av det. Jag har nog faktiskt aldrig stört mig särskilt mycket på detta alls.

Jag tänker dessutom såhär: ser jag spansk film som exempel och jag inte kan spanska – visst är väl textningen guld värd? Så detta guld värd tar jag inte ifrån andra genom att klaga (och i sanningens namn kan man ofta välja bort om vi ponerar att man till exempel tittar på dvd/Netflix eller dylikt).

18: Läser du e-böcker? På vilken plattform i så fall? Varför/inte?
Jag läser e-böcker somliga gånger och på läsplatta. Jag tror att jag kommit fram till att jag och e-böcker på datorn inte alls går lika bra ihop – och – jag tror också att jag kommit fram till att jag inte jättegärna läser långa romaner på platta (det gör jag hellre på pocket alla gånger nästintill). Jag föredrar nog främst novellen som e-format faktiskt!

Det är svårt att säga varför jag föredrar e-novellen på läsplattan och varför jag i övrigt helst läser böcker i pocket och däremellan i inbundet. Men det är något med känslan som faktiskt ändå försvinner kan jag uppleva om jag läser på platta. Jag har lättare att sugas in i en fysisk traditionell bok, än en e-bok som någonstans ändå skapar åtminstone en uns distans.

Kommentera gärna!