Nordisk utmaning – Z en kärlekshistoria

Vigdís Grímsdóttir är mitt isländska val i den nordiska utmaningen som Dantes bibliotek dragit igång förra månaden. Det här är andra månaden, och därmed bok nummer 2.

Z en kärlekshistoria stämmer bra överens med baksidans ”Hon har med sitt personliga och intensiva uttryckssätt fått en stor läsekrets…”. Vigdís Grímsdóttir har verkligen ett personligt, poetiskt och intensivt uttryckssätt. Men jag blir inte slagen av stolen, utan gillar delar av berättelsen, som känns lite mindre levande på ett sätt när det är väldigt mycket poetiskt klang, som liksom lockar mig bort från att tycka att det känns verkligt och trovärdigt…

Det är svårt att förklara hur jag menar. Men det som gör det lite mindre trovärdigt är att av de tre huvudsakliga perspektiven man följer har ett allt för likt sätt att uttrycka sig… När Z och Anna växlar brev och dikter, skriver Z lite väl likt jag:en som man annars får följa…

Det är annars en stark berättelse, med många fina meningar, vackra, starka, rörande… Den är speciell och unik. Den tar upp saker som kärlek, kärlek mellan kvinnor, systrar, mellan vänner… Sjukdom. Den snuddar vid minnen och barndom, samtidigt som det egentligen är en berättelse som sträcker sig över något dygn…

4 reaktioner på ”Nordisk utmaning – Z en kärlekshistoria

Kommentera gärna!