Tematisdag: Något jag ångrar

Jag tänkte börja haka på Boktimmens Tematisdag (i alla fall de tisdagar och veckor det går ihop sig). Den här veckan handlar det om något som man ångrar. I frågan säger jag för det första som Boktimmen. Jag ångrar egentligen inget då alla mina val, bra som mindre bra, har lett fram till både den jag är idag, där jag är idag och den har fört mig samman med alla fina personer i mitt liv fram tills idag.

Men. Jag ska ändå försöka lista upp någonting som jag ångrar trots mitt fina argument till att inte ångra något. Det jag ångrar får således bli:

  1. Att jag länge försökte göra andra nöjda istället för att utgå först och främst från mig själv.
  2. Att jag länge var anti allt hypat, som exempelvis ”Harry Potter”.
  3. Att jag ibland envisats med att läsa ut böcker jag verkligen inte tyckt om men bara ska igenom…

Nummer ett på listan är lite mer allmän, men ack så viktig. Det tyder på att jag i alla fall idag är lite bättre på att lyssna på mig själv. Den kan dock relateras en del till böcker i och med att detta med att lyssna på andra och vara andra till lags till viss del ibland har lett till onödig tid på småsaker som hade kunnat ägnas åt läsning eller något annat mer nyttigt somliga gånger.

Nummer två och tre på listan har jag relaterat mer till böcker och det är medvetet i och med att detta trots allt är en bokblogg. Nummer två är en sådan där sak jag ångrar i efterhand. Jag fick inte vara lika delaktig i den där vågen jag ju sett på avstånd. Jag hade klasskamrater som var helt galna i böckerna, som kollektivt fick invänta nya böcker… De ingick liksom i en spännande gemenskap. Och den har jag sällskapat strax innan sista boken kom ut, och därför känner jag mig både snuvad på möjligheten att ha fått vara en del av gemenskapen då den var som kanske mest spännande och jag känner mig lite irriterad på mig själv… Nummer tre handlar om de där sega och tråkiga böckerna som har pockat på ens läslust och saktat ner på lästakten och lästillfällena. Kunde jag inte bara släppt vissa böcker, om inte annat så för stunden, och läst fler böcker jag velat läsa, som jag tyckt om och hållit av?

Det är lätt att vara efterklok!

3 reaktioner på ”Tematisdag: Något jag ångrar

Kommentera gärna!