V som i ”Vill ha”

imageNär jag i mitt bokalfabet kommit till V, kommer jag inte att tänka på så mycket ord på V förutom vilja, och att vilja ha. Det är ju inte sällan vi ”Vill ha” böcker eller bokrelaterat som bokälskare, men det är en konst jag försöker att bli bättre på och det är att vilja ha det jag vill och inte så mycket mer. Jag undviker ganska flitigt olika extraerbjudanden sedan 2014 som inte innehåller fyra titlar som jag är nyfiken på om det till exempel är ett erbjudande som omfattar att klicka hem fyra för tre eller liknande. Samma sak gör sig gällande nu för tiden när jag tackar ja till enstaka rec.ex eller ber om dem. Detta delvis då jag tror att det inte kommer läsas med lika stor sannolikhet om det inte redan är något jag ”vill ha”.

När bokmässan nu börjar närma sig mer och mer kan jag ju också meddela att jag faktiskt har varit noggrann med ovannämnda taktik när jag köpt böcker från mässan både de år jag varit där. Tittar man på vilka titlar jag sedan har läst, så kan jag också meddela att jag i princip har läst A.L.L.A. titlar jag köpt båda gångerna. Det gör mig faktiskt väldigt stolt.

Sedan erkänner även jag att vissa titlar är sådana jag verkligen velat ha av en eller annan anledning, men ibland infinner sig också tråkigt nog ett ”inte just nu”. För vissa böcker kan endast läsa när en viss anda faller på och jag kan säga att de flesta böcker jag inte sedan haft minsta lilla lust att läsa, eller till och med ibland äga, efter cirka tre år – ja, de brukar söka lyckan hos en secondhandbutik eller liknande. Där hoppas jag nämligen att dessa böcker finnes av någon som ”vill ha” och som dessutom kan få äga till ett underbart bra pris!

I eftermiddag kommer den där höstenkäten upp som så många besvarat – detta för att följa upp mitt ”Vill ha”-inlägg på ett väldigt bra sätt (och för er som varit uppmärksamma finns redan tre presenterade ”Vill ha”-böcker som angår höstens utgivning).

2 reaktioner på ”V som i ”Vill ha”

  1. Linnea/Bokblomma skriver:

    Själv är jag hemskt glad över biblioteken, men måste säga att jag har blivit allt sämre på att gå dit.. Vet inte varför! Jag är ingen boksamlare, egentligen, utan är allt som oftast nöjd att läsa och lämna tillbaka det jag läst. Jag tycker inte det är så viktigt att äga de lästa böckerna. Läser om gör jag aldrig.. Men ja.. Det är väl lätt hänt att en billig pocket får slinka med när man köper något annat.. De finns ju överallt och kostar inte så mycket. Jag har massor av olästa böcker i hyllan och borde verkligen inte köpa mer. 😮

    • Elina skriver:

      Jag lånar en hel del på bibblan med men vill även äga böcker då och då. Det är för att undvika för mycket ”felköp” eller ”ångerköp”, eller vad man borde kalla det, som jag försöker att strama upp mitt köpande så pass att jag inte köper – eller ens ber om böcker – jag inte är jättehet på att läsa! (: Det går bättre och bättre. (;

      Inbundet köper jag i princip aldrig längre om det inte är en solklar ”vill ha”. Och pockets är ju oftast överkomliga i pris (som du säger) och egentligen skulle jag väl vilja ha mer tålamod att vänta in vissa titlar då de ofta dyker upp som pockets inom något år åtminstone! (; (:

      Tacka vet jag biblioteken. Utan dem skulle jag utan tvekan köpa alldeles för mycket jag senare skulle ångra. Nästan heeelt säker på det…

Kommentera gärna!