Glashuset

Nu har jag läst ut Rachel Caines Glashuset. Och jag är ganska konfunderad över vad jag tycker om den här boken… Jag känner mig inte pirrigt lycklig över att ha fått ta del av bokens innehåll, som man kan göra när man verkligen faller handlöst för en bok. Jag känner heller inte att jag blir sådär jobbigt eller vemodigt ledsen över att den är slut… Vilket jag också kan känna annars.

Nej, Glashuset lämnar mig inte märkbart berörd, vilket jag hade hoppats. Nu sitter jag och funderar på om det skulle kunna bero på att jag hade för stora förväntningar på boken, eller om det faktiskt inte finns någon direkt förklaring till det jag känner just nu mer än att den här boken bara inte tilltalade just mig på just det där speciella sättet.

Lite sexuella spänningar, alldeles för mycket repliker jag inte riktigt vet om jag tycker känns levande. Och egentligen en ganska bra vampyrhistoria i sig. Morganville. En av de få områdena i världen som fortfarande bebos av stora mängder vampyrer och en av de få zonerna som människor lever med vetskapen om just vampyrerna…

Det som var tilltalande någonstans med Glashuset var de sexuella spänningarna som dyker upp någonstans här och där, och också det facto att det dyker upp karaktärer här och där längs med handlingen som man inte kunnat lista ut på egen hand.

En helt okej bok. Men inte något wow, från min sida.

Den passar säkert andra, men tyvärr inte mig. Fastän detta är en serie och bokens sista kapitel slutar ganska öppet och mitt i någonting, så känner jag inte att jag måste läsa fortsättningen. Men vem vet. Kanske gör jag det ändå…

3 thoughts on “Glashuset

  1. Swedish Zombie skriver:

    Om jag har fattat det rätt så är det typ 11 böcker i serien, eller nåt sånt. Jag har tjuvläst den svenska översättningen av del två, Döda flickors dans, och trots att det här är lååångt ifrån vad jag vanligen läser så måste jag säga att det finns intressanta inslag. Det blir mer nästan-sexinslag och krångel med vampyrer, på ett kul sätt. Sedant lite jag rynkade på näsan åt också.

Kommentera gärna!

