Gick jag i mål med målen 2014?

2014 ÅRS MÅL VAR ATT:

  1. Jag ska försöka pricka av minst fem klassiker.
  2. Jag ska försöka läsa minst sex verk på engelska.
  3. Jag ska försöka fullfölja de utmaningar jag åtar mig:
    – Kaosutmaning 2.0.
    – Läsbingo.
    – Tre på Tre.
  4. Jag ska försöka läsa alla bokcirkeltitlar för 2013, samt 2014.
  5. Jag ska försöka läsa minst 60 verk – detta innan nyårsskiftet 2014/2015.

Klassikerna:

Vad det gäller klassikerna lyckades jag att läsa minst fem stycken. Om jag har räknat alldeles riktigt (för jag tycker ibland att det är svårt att vara helt säker), men jag har läst minst sju stycken. Sju av fem är ju mer än godkänt och jag tror nog att jag ska ha en liknande utmaning för i år. Jag vet till exempel att jag har fyra klassiker att läsa från Novellix vilket kanske gör att jag måste tänka över vilket antal jag vill klara – åtminstone – i år.

Böckerna på engelska:

Här kämpade jag ganska tappert och satsade på sex verk och läste fem (i ärlighetens namn väldigt mycket tack vare just denna utmaning). Fem av sex är nära, men nära skjuter ingen hare. I mål är jag inte med detta mål, men jag kämpade som sagt väl och jag är glad att det åtminstone blev dem verk lästa på engelska då jag inte planerar att tappa engelskan helt. Jag borde med detta sagt ha någon liknande utmaning för 2015.

Utmaningarna:

Här var jag också ganska smart. Jag övertygade mig själv om att jag var tvungen att endast välja utmaningar som jag trodde att jag skulle kunna klara av. Det blev således tre utmaningar 2014 och jag tror att det var helt rätt att inte hoppa på flera. Jag valde kaosutmaningen 2.0, sommarens läsbingo och Tre på Tre-utmaningen. Kaosutmaningen gick ut på att klara 20 av (2014) 40 punkter. Jag klarade därmed utmaningen i och med att jag fick 23 av 20. Jag gick alltså i mål. I läsbingon valde jag att satsa på i alla fall en rad och jag fick tre av en. Jag gick därmed i mål även med min andra utmaning. I Tre på Tre-utmaningen valde jag att läsa tre verk av Gilla Böcker och jag läste tre av tre och gick alltså i mål med alla tre utmaningar. De utmaningar jag antar 2015 vill jag välja med samma eftertanke.

Bokcirkelböckerna:

Ja, här låg jag efter med två verk från 2013: Alice Munro och Sami Said (som jag inte läst till stor del på grund av att jag fick de helt fel tid inför bokcirkelträffarna). 2014 har jag varit med på alla bokcirklar, men jag har inte läst alla böckerna från pärm till pärm då jag gick bet med Richard Fords Kanada. Jag har därför endast läst sju av tio böcker. Jag får med detta anse mig besegrad och jag kommer nog inte att kunna ta mig an varken Ford eller Said som jag testat att läsa i år, men inte kommit mig för att läsa ut av olika anledningar… Jag har eventuellt som mål i år att läsa de böcker som klubbas igenom i år, men jag kommer inte kunna läsa ikapp mig på alla titlar jag inte hittills läst… Det kan jag konstatera efter 2014.

Antal verk 2014:

Mitt mål var 60 verk (verk är ju ett ord jag valt med omsorg för att rättfärdiga alla noveller jag läser som jag inte vill kalla böcker). Och i år har jag både läst en hel del noveller och en del barnböcker dessutom. Tack vare novellerna och barnböckerna kom jag igång med läsningen på allvar vissa perioder i år och jag har läst 101 av 60. Jag gick med marginal i mål i år när det kommer till antalet verk. Det hade kanske kunnat bli 102 verk, men jag har inte kommit mig för att läsa (mer än två barnböcker) sedan dagen innan dagen (ja, julafton alltså) i och med att jag umgåtts en hel del med nära och kära!


SUMMAN AV KARDEMUMMAN:

Av fem mål, klarades tre av. Jag är mycket nöjd med det. Jag sitter i skrivande stund även och funderar på vad jag ska ha för mål med exakt i år! 2015 är ju trots allt redan här och jag kommer nog att komma igång med läsningen på allvar igen inom kort. Om inte annat hoppas jag få igång min egenhändiga tradition påbörjad 2014 med läsning till frukost innan jobbet. Och jobbet återgår jag till den 7:e januari.

Kommentera gärna!