Kulturkollos tisdagsutmaning: Ungdomligt

Kulturkollo tillkännagav denna veckas utmaning igår och jag vill så jättegärna besvara frågorna i utmaningen, men jag känner mig samtidigt så fruktansvärt frustrerad över att alla svar absolut inte kommer som självklara (jag älskar ju ungdomslitteratur och tycker ju att det många gånger kan vara böcker för alla)! Ja, frågorna är helt enkelt riktigt kluriga och så pass kluriga att jag fått tänka efter både tisdagen och onsdagen den här veckan.


1. Igår (i måndags) presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

Jag kikade själv på Kulturkollos lista när den kom upp (och jag räknade ihop vid lunchtid idag) att jag läst en tredjedel av de böcker på den listan. Många av böckerna som finns med på listan och som jag har läst gillar jag oerhört mycket och på olika sätt. Men vilken bok skulle alltså hamna högst upp på min lista? Allra högst upp?

Att döma av de senaste årens toppitopp-listor vid årssluten, skulle jag vilja säga att en topp tre skulle kunna anses vara:

  • Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld.
  • Nattens cirkus av Erin Morgenstern.
  • Kaninhjärta av Christin Ljungqvist.

Men de här tre är bara några av årens senaste och älskade läs, för jag har egentligen många favoriter och älsklingar bland ungdomsromanerna!

2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?

Kanske skulle det kunna vara just Här ligger jag och blöder? Frågan är ju som jag indikerat hela vägen i denna utmaning s.k.i.t.s.v.å.r. Men jag skulle ändå vilja att vuxna läser den här boken eller en annan bok som handlar om att vara ung och möta vuxna, så att man kanske minns hur det är att vara ung, att inte vara helt vuxen och att möta de som är vuxna i vår samtid! Alla vuxna tar inte alltid sitt ansvar och alla vuxna försöker inte alltid att förstå de som är yngre, men kanske kan man med hjälp av en sådan här typ av bok komma ihåg att vi vuxna är viktiga – men – att vi också är mer lika än vad vi kanske tror (oavsett ålder har vi känslor och tankar).

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

Jag tänker spontant på någon bok som berättar om hur man kan vara drabbad länge av andras beteende eller hur andras beteende kan drabba många på ett sätt kanske ingen tänkt. Jag tänker bland annat på Gardells En komikers uppväxt eller ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Beteenden hos andra jag tänker på är det vi klassar som mobbning och kränkningar. Någons ord eller handling som drabbat en negativt på grund av att man är den man är eller älskar den man älskar, kan drabba hårt, länge, kanske hela livet (och i ytterligare ett steg kan det kanske också förkorta någons liv). Om vi, i alla åldrar, bara kunde förstå hur vissa saker hänger ihop, hur de formar oss och våra tankar om andra, varandra och oss själva!

4 reaktioner på ”Kulturkollos tisdagsutmaning: Ungdomligt

  1. kulturkollo skriver:

    Det är flera som har med Morgensterns bok, så den vill jag verkligen läsa. Tack för tipsen! //Linda

    • Elina skriver:

      Den tycker jag verkligen är läsvärd! (: Jag trodde jag för länge sedan på något sätt tappat förmågan att uppleva magiken i böcker, men denna fick mig att åter tro på detta! (:

      Varsågod och tack själv! (:

  2. Monika skriver:

    Rent generellt så tycker jag det verkar som att föräldrar glömt bort bort hur det är att vara ung och hur de själva var i tonåren. Jag påminner dem gärna 🙂

Kommentera gärna!