Dead Woman

DeadWoman1400-200x300[1]Lova Lovén har jag bekantat mig ytterligare med den senaste tiden, bland annat genom Dead Woman. Novellen startar i en så vardaglig situation som övningskörning, men i det vardagliga kan också mardrömmar av olika slag slå in:

”Hon fick aldrig veta vad som inte fanns i de andra bilarna; en tjugondels sekund senare träffade en svart Saab 9-3 deras bil från vänster.” (sid. 2).

Övergången från olyckan Ester är med om när hon övningskör, tills dess att hon efter olyckan kvicknar till, sker genom en minnesbild från Esters barndom. Det blir en bra övergång och indikerar ganska mycket i det lilla. Ester kvicknar till i en liksäck, ålar sig ur och betraktar förödelsen av olyckan innan hon snart även kan konstatera i vilket skick hon själv är i. Skicket hon sakta inser att hon är i gör att hon till slut beslutar sig för att lämna olycksplatsen istället för att stanna kvar…

Vad är hon? Hur kan hon leva? Är hon död, eller levande död? Vad kommer nu att hända? Hur ska hon kunna fortsätta leva utifrån de nya förutsättningarna? Frågorna som uppstår är många. Är hon den enda? Hur ska hon kunna bota hungerna som gnager i henne?

Jag gillar novellen ganska mycket, men kanske gillar jag själva idén som sådan ännu bättre än helheten? Ja, lite svårt har jag att samla mina tankar till fullo angående just den här novellen. Jag gillar mycket delar av Dead Woman kan konstateras i alla fall. Jag tycker också att det är befriande att läsa en novell som enligt min mening går från vardag till skräck och sedan dämpas lite mer mot slutet (men då talar jag kanske inte om hela slutet) än att följa mönstret vardag till skräck till mer och mer upptrappning av skräcken allt eftersom berättelsen fortgår. Jag gillade känslan novellen ingav mot slutet tack vare den lite dämpade skräcken innan novellens absoluta slut.


Dead Woman [Elektronisk resurs]
Författare: Lova Lovén
Förlag: Swedish Zombie (2015)
ISBN: 9789198159806
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


En reaktion på ”Dead Woman

Kommentera gärna!