Grottan

GrottanJag läste för ett tag sedan ut Eva Ulleruds Grottan, mitt första möte med Ullerud med andra ord. Och när jag läste den här novellen hade jag faktiskt någon bild av vad det skulle kunna vara för novell, sådär på förhand… Men Grottan var både det jag förväntat mig och samtidigt inte.

Det jag först tänkte på var att jag kommer in i ett nu, ett känsloläge, en viss tid på dygnet och alla tankar som huvudpersonen i fråga bär på. Det känns genomtänkt, då jag upplever att allt känns, tänks och upplevs för huvudpersonens del i nuet. Tillbakablickarna upplever jag i denna novell som en del av tankarna och nuet, vilket jag inte alltid upplever i alla berättelser. Det tycker jag känns välplanterat och bra.

Känsloläget och nuet gör att huvudpersonen råkar befinna sig precis där han är just där och då, när det skuttar fram en liten hund från skogen, till synes ensam, utan en ägare. Att något så oskyldigt skulle kunna vara farligt är såklart svårt att tro!

Hur grottan kommer in i blicken som novellen är uppkallad efter, det låter jag vara upp till andra läsare att själva ta reda på! På ett sätt kan jag tycka att det i frågan om just denna specifika novell är två saker jag stör mig lite på: titeln och till viss del slanguttrycken som används. Jag accepterar dessa delar och dessa val och jag kan se dem fungera till, och i, novellen som sådan. Dock stör jag mig lite på uttryck som farsan och morsan allmänt och jag kan tycka att titeln på ett sätt avslöjar en viss del av berättelsen (som på ett sätt avslöjas mer mot slutet) bara genom att heta det den just heter… Sedan vet jag att det finns dem som använder slanguttrycken morsan och farsan också idag… Och: jag vet heller inte vad novellen i fråga skulle kunnat heta istället, så på ett sätt anser jag mig besegrad och inser att det kanske bara är jag!

Slutet kommer delvis oväntat, men personligen är jag faktiskt lite stolt över att jag hann lägga ihop, i alla fall lite, innan det kom. Det är också slutet som gör att jag kan konstatera att novellen både var och inte var vad jag trodde att den skulle vara. Men det är inget dåligt vill jag påpeka och jag gillar Grottan!


Grottan [Elektronisk resurs]
Författare: Eva Ullerud
Förlag: Swedish Zombie (2015)
ISBN: 9789188185020
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!