Önskemånglarens dotter: Mörk ängel

17795718Nu har det gått ett tag sedan jag läste ut Mörk ängel av Laini Taylor. Det tog också ett bra tag att just läsa ut den, då jag påbörjade läsningen i somras och inte riktigt kom in i den direkt…

Dilemmat man hamnar i när man inte riktigt kommer in i en bok är: kommer jag inte in i den för att den helt enkelt inte är något för mig, eller är det bara början av boken jag måste kämpa med och komma in i innan jag kan fortsätta läsa boken som visst är något för mig? Ska jag lägga ifrån mig boken och för ett tag, eller för alltid? Eller ska jag fortsätta att kämpa?

Jag valde att fortsätta kämpa och det är jag i efterhand glad för. Anledningen till att jag valde att fortsätta var kanske också mestadels för att jag hör så många prata så gott om boken och jag misstänkte, och till slut upptäckte till min stora lycka, att det var sant!

Det var något jag inte alls fastnade för i början av boken. Jag fick någon känsla av att Karou som huvudperson verkade lite ytlig, lite för stereotyp och lite för okomplicerad för att jag skulle kunna mäkta med henne… Jag kände nog också att det Prag som beskrevs tack vare Karou och hennes vänskapskrets kändes lite för speciell för att jag skulle kunna ta den till mig helt och hållet också… Men däremot kände jag att jag accepterade ramarna för den parallella världen direkt.

Ju mer jag läste och kom in i berättelsen, ju närmare jag kom Karou, alla ramar för hennes del i världen, också den parallella, så kom jag också till slut in i ramarna på ett bättre sätt. Från och med speciellt halva boken började jag bli nyfiken nog att verkligen läsa och till slut också sluka!

Ingredienser jag gillar med boken är ondskan och godheten som på något sätt påvisas vara mer komplext än vad man kan tro, änglarna, kimärerna, den starka kvinnan och de sprickor som uppstått eller uppstår på olika sätt och kärleken.

Laini Taylor har skrivit en bok jag i slutändan tycker mycket om! Jag är lite besviken på att det tog så lång tid för mig att komma in i Mörk ängel, komma närmare Karou och allt det specifika i boken dock. Fortsätter jag att läsa serien hoppas jag verkligen inte att jag känner att startsträckan på boken blir för lång…


Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar (2013)
ISBN: 9789170282720
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 reaktioner på ”Önskemånglarens dotter: Mörk ängel

Kommentera gärna!