Fem frågor: Katarina Emgård

5 frågorI Fem frågor idag står strålkastarljusen på Katarina Emgård. Katarina har skrivit ”Dödspatrullen” i 13 svarta sagor. ”Dödspatrullen” är av en kaliber jag inte stött på så mycket… Det tog ett extra slag att koda av den och inse ramarna för berättelsen och jag tycker mig se en stor fantasi bakom den. Den känns som en otäck och kall tolkning av samhället, befolkningsfrågan och hur man håller bådadera i schack med ”skräck”. Katarinas svar är följande:


Bild

Fem frågor till Katarina Emgård:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Surrealistisk, humoristisk och misstänksam.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Det får bli vilka: en idé som får mig att fnissa, en promenad med hunden (även kallad Buffy, Peepee, Puffpuff, Black Beauty eller bara pälsodjuret), minst en kopp kaffe (varför inte billigt snabbkaffe?), riktigt regnrusk som skakar liv i det trötta duvparet utanför fönstret och en rejäl dos sinnesförvirring.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Ett bokmanus som jag använde två år på att få klart och som nu ligger och ruttnar i byrålådan. När de har blivit tillräckligt mögigt kanske jag vågar ge mig i kast med att översätta det från engelska till svenska, beroende på om det har börjat bitas. 

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
”Goda Omen”, jag är svag för döden.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Jag tittar just nu mer på Tv-serier än jag läser, så ”Mr.Robot” och ”Supernatural”. Jag har egentligen aldrig varit en renodlad boknörd, även om jag är väldigt duktig på att läsa halva böcker (särskilt klassiker), utan har nog snarare drabbats av storhetsvansinne.


Foto: Katarina Emgård.


Kommentera gärna!