13 svarta sagor

13-svarta-sagor13 svarta sagor är en samling noveller, en novellantologi, med just skräck eller rysare som utgångspunkt. När jag kikade på innehållet kände jag igen Lova Lovéns, Mikael Strömbergs samt Elisabeth Östnäs namn (dock känner jag inte igen den sistnämnda i den mening att jag läst något av henne innan). Nya namn blev för mig därför Katarina Emgård, Mattias Lönnebo, Love Kölle, Eva Holmqvist, Fred Andersson, Christina Nordlander, Alexandra Nero, Ida Tellestedt och Johan Grindsäter. För den som kan räkna kan man fråga sig om jag glömt att nämna en författare då jag endast räknat upp sammanlagt tolv namn, men Love Kölle står bakom två av novellerna i verket.

Jag har kommit fram till, efter noga eftertanke, att jag tycks gilla i alla fall något i alla noveller och att jag således finner något intressant i alla noveller och fascineras av något i samtliga noveller:

Jag märker att jag ofta faller för de berättelser som har mest förankring i vardagen på olika sätt (i alla fall i detta verk). Mattias Lönnebos Köttkvarnen och Ida Tellestedts Boeuf Bourguingnon kan särskilt lyftas fram i detta sammanhang…

Sedan finns det så mycket vackert i det vardagligt mörka, såsom i Lova Lovéns Gastkramad och Love Kölles Den sjunde, exempelvis… Eller något högst kreativt och fantasifullt som i, till exempel, Katarina Emgårds Dödspatrullen eller Eva Holmqvists Kidnappad

Kanske finns det inte något för alla, även om jag känner mig väldigt nöjd med variationen (och observera att jag ändå har favoriter!), men jag tror att det finns en garanterad del för den som gillar genren skräck/rysare (även om man kanske inte uppskattar exakt allt).

I ett sådant här verk med så många noveller, varierande i innehållet och av olika författare, slås jag väldigt mycket mer av vilken konst det måste vara att faktiskt författa skräcknoveller. Det kan inte vara lätt! Det är mycket som ska hända, mycket som ska stämma och mycket som ska ordsättas på rätt sätt för att det ska bli ett verk värt att läsa! Jag måste säga att alla tolv författare imponerar på mig som läsare ur detta perspektiv.

Det svåra är att sätta ord på ett samlingsverk. Jag vill säga en del, men vill inte gå in för mycket på alla delar – delvis eftersom jag vill att läsningen ska bli en lika fin överraskning för en ny framtida läsare av verket! Oftast leder det till att jag säger ganska lite (vilket jag på ett sätt upplever att jag gör precis just nu). Men: det hindrar mig ju inte från att gå in på de enskilda delarna längre fram här på bloggen, vilket jag också får komma ihåg!


13 svarta sagor [Elektronisk resurs]
Författare: Lova Lovén m. fl.
Förlag: Swedish Zombie (2015)
ISBN: 9789198159844
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


12 reaktioner på ”13 svarta sagor

Kommentera gärna!