Fem frågor: Eva Holmquist

5 frågorFestlig fredag igen! Fem frågor gästas denna fredag av Eva Holmquist. Eva har skrivit novellen ”Kidnappad” i 13 svarta sagor. Novellen är en klaustrofobisk och vitkantad berättelse med tvist… Det finns något som tilltalar mig mycket i den: känslorna, tankarna, miljön som framkallar känslor och tankar i sig, stressen, längtan… och så slutet! Jag gillar verkligen hur vissa noveller slutar. Detta är en av dem. Åtnjut Evas svar:


DSC_0420 beskuren

Fem frågor till Eva Holmquist:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Svår fråga så jag frågade ett antal läsare hur de skulle beskriva mina böcker och noveller… 😉 Så de beskriver mig som författare som fantasifulla, tänkvärda berättelser med berättarglädje

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
För mig är det väldigt viktigt att kunna skriva första utkastet utan att redigera mig själv. Så jag arbetar för att i möjligaste mån stänga av min analytiska sida genom att flödesskriva första utkastet. Då får berättelsen liv.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Tja, jag kan nog inte glömma något av det jag skrivit… 😉 Om jag ändå måste välja någon så blir det nog min bok ”Förlora för att vinna” för jag älskar verkligen de karaktärerna.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Jag önskar nog att jag hade skrivit Hungerspelen.Det är den typen av bok som jag älskar som är spännande och innehåller mycket att fundera på.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Det varierar väldigt mycket vilken bok jag tjatar om beroende på vad jag just läst. En av de böcker jag pratar om just ni är Tredje principen som är en riktigt bra svensk dystopi.


Foto: Annika Åström.


En reaktion på ”Fem frågor: Eva Holmquist

Kommentera gärna!