Pojken som svävade

97813264_PojkensmvadCMYK_9155John Boyne har jag hört talas främst tack vare Pojken i randig pyjamas. Jag har inte läst den boken, men jag har sett filmen som boken bygger på. Och när jag hittade Pojken som svävade kunde jag inte låta bli att klicka hem den i samband med årets bokrea.

Pojken som svävade är en tänkvärd historia, eller modern saga, mitt i allt det dråpliga och överdrivna. Herr och fru Brocket i familjen Brocket, de har blivit de personer de blivit utifrån deras uppväxt… Och nu försöker de ge sina barn den uppväxt de själva saknat – en uppväxt där allt bara är vanligt, där inget sticker ut och där man får vara ganska anonym. Men så föds deras tredje barn Barnaby, och han är till föräldrarnas förskräckelse alldeles för ovanlig – han svävar!

Det finns så mycket vemod och sorg i den här berättelsen. Föräldrarnas handlingar, deras sätt att tala till honom, väcker en hel del vemod – hur de försöker kommendera honom ner på marken och sluta vara så märkvärdig, att börja följa tyngdlagen som alla andra… Och när de sedan skickar honom till en skola för ”oönskade barn”… Barnaby älskar så uppenbart sina föräldrar och han gör allt för att vara dem till lags.

Till slut leder Barnabys svävande till att han kopplas bort från marken, inte av egen fri vilja, utan genom någon annans agerande. Han svävar ut mot rymden och har tur i oturen när två damer i luftballong stöter på honom och hivar in honom! Med de två damerna börjar Barnabys äventyr på allvar – ett äventyr som tar honom till olika delar av världen. På sitt äventyr hemifrån har Barnaby hela tiden målet att komma hem till sin familj igen. På vägen träffar han många i världen som liksom honom inte upplever att de riktigt är accepterade av sina familjer av olika anledningar… Det är flera personer i berättelsen som Barnaby hittar likasinnade i och han sprider och får en hel del positiv energi längst med sin färd. Historien innehåller med detta motsatsen till vemod och sorg också – hopp och kärlek!

Familjen Brocket är en trebarnsfamilj. Föräldrarna är så fast beslutna att vara så vanliga de bara kan, att de tyvärr gör samma misstag som många andra föräldrar som omnämns i boken. Föräldrarna blir så fokuserade på det de tror blir bäst för sina barn att de glömmer bort att fråga barnen vad de egentligen vill och känner! Barnabys syskon tycker exempelvis inte att Barnaby är deras bror utan alla egenskaper han besitter – däribland den svävande. De älskar honom för den han är och han älskar dem på samma premisser! För alla Brocket-barnen är det istället viktigt att få vara den man är, oavsett om det är samma sak som att vara vanlig eller alldaglig, eller om det är samma sak som att sticka ut lite eller mycket.

Jag är något osäker på hur jag ska tolka slutet! Jag förstår varför det blir som det blir ur ett hänseende, men jag tänker i ett längre perspektiv och blir med det längre perspektivet mycket osäker på hur slutet ska tolkas.

Med denna författare prickar jag av punkt 35 i Kaosutmaning 2016: ”Läs en bok av en författare du aldrig har läst tidigare.”


Pojken som svävade : en saga
Författare: John Boyne
Förlag: B. Wahlström (2013)
ISBN: 9789132161964
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

