Nordisk utmaning: Bara sedan solen sjunkit

Finland blev det dags för för andra gången denna majmånad i Nordiska utmaningen. Dantes bibliotek är som bekant upphovsbloggen, men nu när bloggen lägger ner, är det Västmanländskan som tagit över rodret. Det känns bra att någon håller i det hela, det blir lättare att hänga på på något sätt. Det är nästan svårt att förklara varför, med det är precis som på Friskis – lättare tillsammans med andra och med en ledare.

Johanna Sinisalo skrev jag upp förra Finlandsrundan då hon verkade vara en intressant författare. Egentligen vet jag inte så mycket om henne, men vet att hon skriver sience fiction eller fantasy-aktigt genom lite googlande. Jag insåg också att endast en av hennes böcker är översatt till svenska. Det är också den jag har läst.

Bara sedan solen sjunkit är från 2002 (svenska översättningen). Boken beskrivs av baksidan som ”Vild, vacker, brutal och sensuell …”, samt att den ”ställer livets betingelser mor varandra: kultur mot natur, människa mor djur och urtid mot nutid.” Baksidan utlovar också en orginell debutroman. Och allt det här är sant.

Den här gången läste jag inte baksidan förrän jag läst en bit i boken. Jag visste inte vad huvudpersonen hade för kön, antog att det var en kvinna och insåg några stycken in i boken att jag varit hetero-normerad i hjärnan när jag antog att huvudpersonen som kallas ”Ängeln” var en kvinna. Bara för att ”hon” satt i en bar med en man vid bokens början och också för att ”hon” hade långt hår. Men det är en man. ”Ängeln” är en Mikael och med det blir jag arg på mig själv för att jag inte insett tidigare än när det är alldeles tydligt att Mikael är homosexuell.

Efter en kväll ute med en föredetta älskare praktiskt taget snubblar Mikael över en varelse som sover vid hans lägenhetshus. Varelsen påminner om flera djur, och människa samtidigt och Mikael kan inte låta bli utan tar med honom in. Han kan inte motstå utseendet, på det som visar sig vara ett troll. En unge, ett rovdjur. Mikael ser att trollet inte mår bra och försöker göra allt för att rädda honom, ger honom tak över huvudet, försöker mata honom på de mest kreativa sätt och upptäcker att han kan göra precis vad som helst för att trollet ska överleva, må bra, bli hans …

En viss sexuell spänning skapar trollets närvaro. Mikael kan inte låta bli att tycka att han är vacker och sensuell …

Redan här, när trollet framkallar så starka känslor hos Mikael kan man ana att det mesta kommer kunna gå mycket fel. Och vissa planteringar i berättelsen i form av litterära texter om troll, tänkta artiklar och tv-klipp, antyder saker som vittnar om krockarna baksidan utlovar. Dessa planteringar kan även lämna en med vissa farhågor i slutet, trots att det är ganska öppet.

Boken är intressant, men inte en av de bättre jag läst.

 

6 reaktioner på ”Nordisk utmaning: Bara sedan solen sjunkit

  1. violen skriver:

    Jag håller mig till en ”klassiker” Män kan inte våldtas av Märta Tikkanen, den första bok jag läser av henne faktiskt.

    • ielinashylla skriver:

      Ja. Ibland snubblar man över författare man knappt trodde fanns på wikipedia. Jag tänkte att det kunde vara lite roligare att utmana sig med en författare man aldrig hört talas om. (:

Kommentera gärna!