Bump in the Night Tag

Jag blev taggad att göra ”Bump in the Night Tag” av Nelly på Nellons bokblogg (hos Nelly hittar ni även till ett av taggens ursprung). Taggen går ut på att besvara sex lite längre frågor samt sex lite snabbare, för att sedan skicka vidare taggen till några till som skulle kunna tänkas göra den. Jag tänker att man kan besvara taggen även nu i helgen med mera, då det ändå är Allhelgona-helg.

Let’s go:

  1. Vad är din favorit när det kommer till övernaturliga väsen att läsa om?
    Jag har kikat lite i min bokhylla, och den verkar vara ganska överens med två av de litteraturkurser med övernaturligt innehåll jag läst: vampyren verkar vara en klar favorit. Jag återkommer till vampyren. Om och om igen.
  2. Vilken scen (från vilken bok som helst) är din mardröm att vara med om?
    Här svarar jag utan att tveka (och i princip oavsett bok) att jag inte skulle vilja vara med om en zombieepidemi eller egentligen efterverkningarna efter en sådan. Det känner jag tydligt när jag läser i princip vilken zombiebok som helst med detta innehåll.
  3. Om du skulle besöka en läskig setting/plats i en bok: Vilken skulle du besöka och varför?
    Jag väljer att svara den både mysigaste och mysrysligaste (ibland) settingen jag kan komma på: Hogwarts. De flesta böcker jag läser målar inte upp så här fantastiskt lockande miljöer att jag skulle kunna tänka mig det… Men Rowling lyckas med det, på samma sätt som jag blev oerhört frestad att besöka cirkusen i Morgensterns Nattens cirkus.
  4. Vilken bok var så tråkig att du nästan somnade i en evighet när du läste den?
    Oj, oj, oj. Jag svarar utan att blinka: Franz Kafka med Slottet (den enda jag testat och jag kommer nog inte ge mig på något mer). Den var så ospännande, så olockande…
  5. Vilken bok skulle du kunna riva ut några sidor ur för att göra den bättre?
    Sista ”Harry Potter”-boken: bort med sista sidorna. Sådär, ja. Much better, easy fix.
  6. Vilken elak karaktär skulle du vilja förvandla från ond till god?
    Spontant skulle det bli Celias pappa i Nattens cirkus. Eftersom hon inte har en mamma känns det som att hon verkligen hade förtjänat en mer sympatisk och känslokännande pappa. Jag hade nästan hellre låtit henne växa upp med professor Umbridge, till exempel.

Och de snabba lyder såhär:

  1. Vilken är din favroritvampyr?
    Louis i Anne Rices En vampyrs bekännelse.
  2. Vilken är din favoritvarulv?
    Sam i ”Mercy Falls”-serien av Maggie Stiefvater.
  3. Vilken är din favorithäxa?
    Sara Bergmark Elfgrens och Mats Strandbergs Minoo i ”Engelsfors”-triologin.
  4. Vilket är ditt favoritmonster?
    Cthulhu av H. P. Lovecraft.
  5. Vilket är ditt favoritspöke?
    Även om hon må vara en ängel snarare: Susie i Alice Sebolds Flickan från ovan.
  6. Vem är din favoritmördare?
    Jag har ingen favoritmördare men måste säga att jag fascineras mycket av konceptet mördare i Keplers Hypnotisören fortfarande.

Vidare taggar jag:

Miriam på Schitzo-Cookie’s bokblogg, Julia på Bookclubben, Malin på Bara en sida till, någon eller kanske fler på Beas bokhylla och Anna på Sagan om Sagorna.

Gör taggen om ni tycker det vore kul, eller stå över om ni hellre vill det eller helt enkelt inte har tid. Nelly har valt att posta en video i samband med taggen, men jag med min förkylda näsa, ville inte ens ge det ett försök. Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!

9 reaktioner på ”Bump in the Night Tag

  1. Malin skriver:

    Tackar för taggen jag med! Gillar dina svar 🙂
    Jag har äntligen tid till att läsa bloggar och sköta om min egen, så ska göra denna snart-ish 🙂

Kommentera gärna!