Tematisdag: Sorg

Boktimmen formulerar sig såhär den här tisdagen: ”Böcker som berör mig djupt är de som talar om sorg. Jag kan tycka att det är svårt att tala om sorg och porträttera det på ett sätt som för en bok vidare, men när det lyckas då lyckas det bra.”

Jag kan hålla med om detta och tänker att det här med sorg måste uttryckas som trovärdigt i en bok för att jag ska känna att det lyckas eller att det är äkta! Sedan finns det flera typer av sorg man kan möta i litteraturen, bland annat beroende av vems perspektiv det är man möter. Jag tänker också att man kanske uttrycker det delvis annorlunda om man har en tänkt vuxen eller en tänkt ung läsekrets, men det behöver antagligen inte heller vara fallet alla gånger.

Några böcker jag vet att jag gråtit till är de som handlar om döden på ett eller annat sätt (och i båda fall cancer!). Den ena är fiktiv och den andra självbiografisk:

allt för min syster[1]

9789137140520[1]

Och böcker där en av mina käraste karaktärer dör (ganska oväntat), vilket väcker en sorg hos mig som läsare:

1265510[1]

Detta är de allra tydligaste minnena jag kan framkalla inom ramen för sorg just precis nu. Dock är jag säker på att detta med död, sorg och smärta är återkommande teman som återfinns i flera böcker jag läst (trovärdiga dessutom), men jag kan inte rannsaka hela mitt minne för att framkalla dessa minnen. Något har i vilket fall fått mig att uppleva sorg i de tre böcker jag nämner idag…

2 reaktioner på ”Tematisdag: Sorg

  1. feeejay skriver:

    Tack för de fina tipsen! Och det är ju helt sant, Harry Potter innehåller en hel del sorg. Det enda jag kan tycka är att de aldrig får tillfälle att hantera den.

Kommentera gärna!