Lucka 13-15 i bokbloggarjulkalendern:

13: En bok med anknytning till Italien
Här har jag nog ingen att bidra med vad jag kan komma på. Tyvärr.

14: En bok som kom ut den dag du föddes, eller en författare med samma födelsedag som du
Det står att den 10:e april faktiskt råkar vara den treje vanligaste födelsedagen, i alla fall i Sverige och nu för tiden. Trots detta har jag haft svårt att hitta en endaste författare jag känner till som är född just på detta datum – det finns väl något stjärnskott till författare som inte är upptäckt ännu som jag kan deklarera gemensam födelsedag med i framtiden med detta sagt.

1989 är 9789172704251_large[1]jag annars född och jag kan för mitt liv inte hitta några säkra källor på vilka böcker som utgavs detta år. Jag tycker jag hela tiden stöter på mötsägelser när jag kikar på nästa källa, eller nästa… Vad jag i alla fall har räknat ut så verkar det finnas nyutgivningar av Sven Nordqvists böcker på mitt födelseår – och jag har nog läst det mesta han gjort i slutet av 80-talet och början av 90-talet – ”Pettson och Findus” bland annat.

I övrigt har jag hittat lite fakta om litteraturåret 1989 – att det är året Augustpriset började delas ut och att det även är ett år då man konstaterade att Astrid Lindgren var den i särklass mest utlånade barnboksförfattaren på de svenska biblioteken (ytterst intressant fakta!).

15: Bokorganisering. Sortera efter författare, ämne, färg, annat?
Jag organiserar just nu efter genre, eller kategori: bilderböcker från barndomen, ungdomsböcker, seriealbum, noveller, poesi, spänning och skräck för sig. Jag har även skönlitteratur utanför dessa kategorier för sig, klassiker på egen hylla och faktaböcker samlade längst ner på en alldeles egen hylla. Mina fackböcker från studietien har jag gömt i en garderob (de är ju inte jätteroliga att ha framme tills dess att jag möjligtvis har lite mer hyllmetrar att gömma dem på).

Är det böcker som tillhör serier så har jag valt att samla dem efter varandra. Flera författare har jag även klumpsamlat (överlag endast) – detta gäller ju till exempel inte om samma författare har gett ut verk som tillhör olika kategorier jag sorterar efter. Jag färgsorterar faktiskt även till viss del inom kategorierna har jag märkt (även om detta sker utan medveten färgsortering). Jag trivs i dagsläget så bra med min hyllorganisation att jag kan sitta och sucka förnöjt över mina fina hyllor när jag gör mig ärenden till gästrummet.

Kommentera gärna!