Jultidningsköp 2011.

Min yngsta lillasyster har sålt böcker med mera genom att sälja för ett jultidningsförlag. Mamma har köpt en del, pappa, min andra lillasyster och andra släktingar, grannar och vänner. Hon är fast besluten att komma upp i premier i form av en pekmobil eller annan teknisk pryl som hon tror sig ha användning för.

Jag har valt att köpa två böcker av henne. Varav den ena är Emma Hamberg och Anette Roswalls receptbok Fredagsmys. Detta är också en kategori böcker jag är väldigt svag för – receptböcker och kokböcker, och man kan göra riktigt fina och användbara fynd på second hand eller bokreor. Men nu har min syster den äran att få även mig som kund. Jag gillar Emma Hambergs ungdomsböcker annars. Jag har både Linas kvällsbok 1 & 2 från 2003 i bokhyllan, tillsammans med Kärlek & sex från 2002. Hennes bilder är klockrena och förstärker den goda relationen till hennes ungdomsböcker. Den sistnämnda boken är dessutom en av de böcker jag läste i tonåren som fick mig att våga stå för den jag är, och våga ha en egen röst och åsikt också i omvandlingen från barn till liten vuxen.

Den andra boken jag köpt av min syster är Skräck – boken som Gud glömde som verkar vara en bok som innehåller skräck i form av faktatexter, bok- och filmtips. Det kan vara något för hemmabruk, men också något jag kanske kan använda som lärare också. Det blir intressant att se senare framåt december.

Annars har jag urinvägsinfektion för stunden. Och det passar finfint att sitta varmt med kuddar och täcke och läsa. Samt kika förbi på internet när andan faller på och täcket ändå vill samarbeta. Just nu läser jag faktiskt Änglar och demoner av Dan Brown. Julen 2008 läste jag Da Vinci-koden och tyckte att den var riktigt bra. Tyvärr misstänker jag att jag kanske lägger den i att-vänta-högen, ifall bokpaketet från Bokus kommer imorgon…

Kommentera gärna!

