Fiktiviteters 24frågor, fråga 17-19

Fråga 17: Titlar

Hm, hm. Jag har en relation till titlar. Det är jag helt säker på och har jag känt av… Men hur det här förhållandet ser ut är nog ganska olika och tänker jag på det vet jag inte om det finns ett mönster i vilka titlar jag kommer att gilla och inte gilla, även om jag nog har en ganska stor förkärlek för titlar som är logiska när man läst boken, men inte är för uppenbara eller plana i förhållande till handling och berättelse… Vilket är en sanning med modifikation. Och återfinns en viss poetisk klang i titeln så förälskas jag ofta.

Torka aldrig tårar utan handskar, Kråkflickan och Låt den rätte komma in

Och på tal om Låt den rätte komma in, diggar jag av någon anledningar titlar som kan kopplas till låtar, vilket också Himlen är en plats på jorden och Det är så logiskt alla fattar utom du har…

 

Fråga 18: Ungdomsböcker

Min relation till ungdomsboken som tjugotreåring är enormt varmhjärtad och kärleksfull. Jag älskar ungdomsböcker och skulle jag någon gång hoppa på författarbanan skulle jag satsa på det här spåret. Jag älskar att återuppleva tonåren, även om det är en tuff period, jag älskar kontakten med känslorna, närheten till skola, familj och vänner och med detta sagt är jag kanske mest fast i ungdomsboken i Thydell-, Bjärbo-, Linbäck-anda, samt Strandberg & Bergmark Elfgren-anda, såklart!

 

Fråga 19: Tv-serier

Jag kanske inte är en tv-serieslukare i den omfattningen att jag ser serier när de går på tv eller liknande. Jag hänger inte med på när säsonger släpps heller… Men detta kanske kan bero på att jag inte tycker mig ha den tiden och därmed inte unnar mig att ha den vetskapen (fast jag säkert skulle kunna vara galet insatt och påläst) …

Hur som helst såg jag The Walking Dead (säsong 1), efter att ha klickat hem den från cdon.com i samband med ett bokköp. Ett mycket bra köp! Och jag började kolla på Doctor Who (de nyare säsongerna) med pojkvännen och kärade ner mig toootalt! Och så måste jag ju hylla årets bästa serie som svt sänt – Torka aldrig tårar utan handskar!

Jag kollar lite sporadiskt på Vampire Diaries fortfarande, men mest bara för att känner jag… Och jag såg för ett par år sedan slaviskt på Grey’s Anatomy, vilket inte frestar mig längre… Andra serier har jag kikat lite på under året, utan att fastna och jag kan inte annat än låta de tre förstnämnda serierna på fråga 19 få stå för min ”toppitopp” 2012!

4 thoughts on “Fiktiviteters 24frågor, fråga 17-19

Kommentera gärna!

