Bokmärkts Tema Torsdag #2

Idag står det såhär hos Bokmärkt:

”Idag är det alla hjärtans dag och naturligtvis måste TemaTorsdag gå i kärlekens tecken, men vi vill inte bara fira kärlek mellan två i romantiska par utan all typ av kärlek. Utmaningen blir att berätta om dina fyra favoritduon. Det kan vara vilken relation som helst mellan två olika individer, levande eller död, människa eller husdjur osv.”

tema-torsdag-2[1]

Jag kan inget annat än hålla med Hundöra om att det är alla hjärtans dag! Med detta önskar jag alla en fin dag och påminner även om att alla hjärtans dags handlar om kärlek även till vänner, familj och släkt!

Elinas favoritduo:

Min favoritduo kommer bestå av författarpar och inte karaktärer i böcker. Det kan kanske tyckas lite tråkigt eftersom dessa författarpar ofta nämns på min blogg, men jag bestämmer ändå att det är den vägen jag går.

  1. Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
  2. Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist
  3. Kepler: Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril
  4. Holly Black och Tony DiTerlizzi

Delvis väljer jag dessa fyra duos, för att de inte nödvändigtvis för tankarna direkt inpå kärleken mellan två älskande, även om ju så också är fallet med ett av dessa författarpar. Annars måste jag säga att jag upplever att författarpar tenderar att skriva bra böcker. Antagligen kan man se detta som ett bevis på att de kan samarbeta och mötas i det bästa av båda.

2 thoughts on “Bokmärkts Tema Torsdag #2

  1. Hundöra skriver:

    Mycket roligt med författarduo! 🙂 Jag har läst två som jag känner till och de är helt ok, men då har de alltid skrivit varsitt kapitel.

    Jag visste inte att Holly Black hade skrivit Spiderwick med Tony DiTerlizzi, vilken miss!!! 🙂

    • Elina skriver:

      DiTerlizzi är väl kanske till största del illustratör, men om jag förstått rätt så har båda två även författat! (: Jättemysiga barn-/ungdomsböcker har de i vilket fall komponerat! (; (:

Kommentera gärna!

