#Hyllvärmare2015: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

hundraåringenDet här blev för mig en ganska knepig bok. Jag insåg ganska snabbt att den gick mycket fortare att läsa än Jönssons Mitt liv som hund och det var precis vad jag behövde. Men så hade jag ju också hört så mycket om denna humoristiska och klockrena boken som blivit film att jag dessutom gick in med delvisa föreställningar om vad jag hade att vänta samt en del förväntningar…

Och jag tycker inte att boken lever upp till de förväntningar jag haft på den. Jag hade väl kanske hoppats på något med humor à En man som heter Ove, men det blir inte alls riktigt det jag får… Jag får en historia som är ganska långtradig, väldigt överdriven och det finns mycket i den här boken som inte är ”jag”… Kapitlen är för långa, historien är för överdriven, delvis seg och jag tycker mig inte alls få känslor för en enda av karaktärerna (jag är nog mest nyfiken på elefanten i sanningens namn). Allt känns för lätt överspelat (såsom det faktum att två stycken faktiskt dör och det inte verkar ge upphov till varken motstridiga känslor eller väcka något hos de skyldiga) och jag gäspar tyvärr en del när berättelsen går bakåt i tiden…

Så jag köper egentligen inte konceptet. Ändock förstår jag att man kan göra det och om man köper det förstår jag också om man kan underhållas och ryckas med på ett helt annat plan än vad jag gjorde. Vill man ta fasta på förordet av Jonas Jonasson kan man kanske också acceptera ramarna bättre för historien i och med att Jonasson där lyfter berättandet och mer eller mindre den typen av berättande som kan vara intressantast att lyssna på – den mer utspädda. Men hur jag än vrider och vänder på det så landar jag i samma ”nja”.

Det är kul att ha fått ta del av denna historia. Den gick snabbt att läsa trots mina känslor för den. Jag tror att ramarna helt enkelt inte passade mig, fastän det alltså fanns något där som gjorde att jag ändå läste den här romanen från pärm till pärm…

Jag gav pappa filmatiseringen i julklapp. Så jag ska faktiskt eventuellt ge Allan en chans till i filmformat!


Hundraårinegn som klev ut genom fönstret och försvann
Författare: Jonas Jonasson
Förlag: Pocketförlaget (2010)
ISBN: 9789186369279
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


En reaktion på ”#Hyllvärmare2015: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Kommentera gärna!