Hägring 38

9789100134952Månadens bokcirkelbok var Kjell Westös Hägring 38. Vi hade träffen igår och vi blev bara tre stycken sammanlagt på stadsbiblioteket, men det var trevligt för den sakens skull! Jag hade igår två kapitel kvar av boken att läsa. Därför såg jag till att vara på plats tidigare än vad jag behövde för att ägna extra tid på läsningen. De två sista kapitlen lästes därmed ut någon timma innan själva bokcirkeln.

Jag hade jättesvårt att komma fram till vad jag känner för den här romanen tills bokcirkeln fullt ut. Det är en roman som är mycket långsamtgående. Man skulle kunna kalla den seg, men jag väljer att uttrycka det som just långsamtgående. Det finns från start en ganska mörk stämning i romanen, och den släpper aldrig taget om romanen även om den alltså är långsam. Samtidigt som det kanske inte händer jättemycket eller sägs så mycket i romanen med klarspråk, så märker man mot slutet att det kanske har hänt och sagts mer än vad man direkt har kunnat uppfatta…

Hägring 38 är egentligen kanske inte alls min så kallade kopp te. Ändå känner jag att den ger mig mycket mer än vad jag trott och att jag tycker en hel del mer om den än vad jag först trodde tack vare bokcirkeln. Det var mycket som jag kanske inte riktigt hade hunnit uppfatta eller komma fram till i min ensamhet, men som vi tillsammans i cirkeln kunde uppfatta eller komma fram till. Det är en mäktig känsla! Så från att ha varit lite tvekande till exakt vad jag känner inför denna roman har jag slutligt landat i att jag tycker om den och de detaljerna som gör att man får tänka ett varv extra.

Det är befriande att en av huvudpersonerna – Thune – är en helt vanlig man. Han är ganska mesig, han känns inte så där överdrivet konstlad som vissa karaktärer i böcker kan kännas. Det tycker jag är oerhört befriande! Han är lika vanlig som många av de människor jag har runt omkring mig! Han gör både rätt och fel. Han är också ganska ensam (och ensamhet tror jag är en känsla som de flesta känner igen eller åtminstone kan utläsa). Den andra huvudpersonen i romanen – Fru Wiik, också känd genom romanen som Matilda eller Miljafröken – känns dock inte helt vanlig, utan ganska skadad av sina minnen från inbördeskriget… Hon är inte riktigt hel utan verkar istället ha gått in i två roller (som fru Wiik och Matilda) som ska överskugga den skadade och hämndlystna Miljafröken. Fru Wiik är hon i romanen på jobbet och Matilda är hon privat. Men någonstans i henne börjar Miljafröken skymta fram…

Historien utspelar sig strax innan andra krigets officiella utbrott. Året är 1938 och vi befinner oss i Helsingfors. Att politiken och ens åsikter är känsliga i denna tid märker jag som läsare av hela tiden. Jag får också en obehaglig känsla av att veta hur mycket inbördeskriget tillbaka i tiden har påverkat vissa och man skulle rent allmänt vilja skona alla för vad som komma skall (oavsett om det kanske inte påverkar alla lika mycket)…

Vill man läsa en historia som är spännande, men som inte är fylld av action utan som istället är mer av ett drama. Ja, då kan detta vara helt rätt bok! Den är verkligen intressant och jag blev mer medryckt i historien än vad jag trodde att jag skulle bli. Och även om man (som jag) tror att detta kanske inte är ens kopp te, så kanske det visar sig vara en smak man kanske visst tycker om i slutändan!


Hägring 38 : roman
Författare: Kjell Westö
Förlag: Bonnier (2013)
ISBN: 9789100134952
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Hägring 38

Kommentera gärna!

