Rent-A-Claus

Rent-A-Claus[1]Kanske var detta helt fel årstid att läsa novellen i, men jag brukar inte ha problem med att läsa en novell vid en annan årstid än när den faktiskt utspelar sig… Det är kanske heller inte så svårt att lista ut vilken årstid det handlar om i nästa led. Rent-A-Claus utspelar sig såklart kring juletid, vilket ur vuxenperspektiv betyder mycket planering och stress för att få allt att klaffa, och för barnens del väntar snart den magiska julaftonen…

Jag kan relatera till huvudpersonens tomteskräck som barn. Jag var också livrädd för tomten som barn. Inte minst för att han såg otäck ut och också för att han hade makten att ge och ta julklappar… Henrik har minnena som barn kvar och har ibland lite svårt att skaka av sig den där obehagskänslan trots att han nu är vuxen, är pappa och har två egna barn. En av minnena som hänger kvar starkt från hans barndom är när hans bror skrämde upp honom rejält angående jultomten då han ett år berättade om skumtomten (alltså inte godiset) som såg ut som tomten, men egentligen är en demon…

Mitt i julstressen och i återupplevandet av barndomens ihållande tomteskräck, bestämmer sig Henrik och hans fru för att (efter lite diskussioner) ringa och hyra en tomte för att minska ner på stressen och pressen. Kvinnan som tar emot Henriks önskemål försäkrar honom om att det inte är vem som helst som får dessa jobb och Henrik lugnar några av de oroliga tankar han och hans fru haft…

Allt ser ut att bli mindre stressfullt och Henrik börjar slappna av. Allt landar i ett lugn och en, vad jag upplever, rofylld fråga: Vad kan gå fel?

Som bekant har jag gillat det jag läst av Johan Ring innan väldigt mycket. Detta är väl det jag läst av Ring hittills som jag tycker mindre om, även om det inte är dåligt heller. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är jag inte riktigt kan tycka om, men kanske upplever jag ett lite för abrupt slut?! Jag köper ju själva julstressen, alla tankar och farhågor och de där obehagliga minnena som barn med skräcken för jultomten… Men ändå är det alltså någonting som inte riktigt klaffar för mig hela vägen ut.

Detta med årstidsläsning kan ju göra novellen mer passande i december och kring juletid. Novellen är inte jättelång och avklaras lätt en kväll innan läggdags (kanske blir man som räddast om man läser den dagen före julafton)!


Rent-A-Claus [Elektronisk resurs]
Författare: Johan Ring
Förlag: Swedish Zombie (2015)
ISBN: 9789198159875
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


5 reaktioner på ”Rent-A-Claus

  1. bokhuset skriver:

    Älskade novellen. Den var det första jag läste av Ring och jag tyckte så mycket om den att jag tog en chansning och tipsade om hans ( då ) kommande roman Fyra minuter. Och den var ju också underbart hemsk som tur var. 🙂

    • Elina skriver:

      Har du läst ”Kärlen” av Ring? Den gillade jag mer än ”Rent-A-Claus”?! (: ”Fyra minuter” gillades väldigt mycket av mig också! ;D (:

Kommentera gärna!