Mina mål 2016

Ja, jag är så pass nöjd med mina mål jag haft de sista åren och mer specifikt de mål jag satte upp förra året, så det blir exakt samma fem punkter jag siktar på under 2016:

  1. Jag ska försöka pricka av minst tio klassiker.
  2. Jag ska försöka läsa minst sex verk på engelska.
  3. Jag ska försöka fullfölja de utmaningar jag åtar mig.
  4. Jag ska fortsätta driva punkten ”Fem frågor” 2016 – jag hoppas på minst tio inlägg.
  5. Jag ska försöka läsa minst 60 verk – detta innan nyårsskiftet 2016/2017.

De tio klassikerna

Ja, den punkten känner jag att jag vill ha med och i och med att jag dessutom brukar klara av att läsa de där minst tio stycken klassikerna, så vill jag verkligen lyckas med minst tio stycken (och gärna fler) 2016 också.

De sex böckerna på engelska

Detta är ett mål jag inte rodde hem förra året, men jag var nära. Av denna anledning känner jag ändå att punkten är viktig för att jag ska sikta på att läsa förhoppningsvis sex stycken böcker på engelska på ett år, men om inte sex stycken, så i alla fall någon eller några.

Utmaningarna

De utmaningar jag åtar mig hoppas jag såklart att jag kommer klara av. Det är aldrig säkert dock, men min grundtanke är alltid det och jag strävar faktiskt alltid efter detta. I år kom jag en bit med de utmaningarna jag antog, men jag klarade egentligen bara av en enda. 2015 klarade jag exempelvis inte av kaosutmaningen, men lika glatt antar jag ändå utmaningen 2016 och hoppas på punkter som passar mig och mitt läsande bättre:

  1. Läs en bok som publicerats 2016.
  2. Läs första delen i en serie/trilogi.
  3. Läs en novellsamling.
  4. Läs en bok som är mestadels blå.
  5. Läs en bok med annat originalspråk än svenska eller engelska.
  6. Läs sista delen i en serie/trilogi.
  7. Läs en bok publicerad år 2005.
  8. Läs en lånad bok.
  9. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld.
  10. Läs en bok vars titel består av fyra ord.
  11. Läs en bok med ett träd på omslaget.
  12. Läs en bok med originalspråk på svenska.
  13. Läs en bok som berättas ur minst två karaktärers synvinklar.
  14. Läs en bok som kommer som film under 2016 eller 2017.
  15. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson.
  16. Läs en bok på annat språk än svenska.
  17. Läs en bok av en afrikansk författare.
  18. Läs en tegelsten (=bok på över 500 sidor).
  19. Läs en Nobelpristagare.
  20. Läs en bok med mat i titeln.
  21. Läs en bok vars titel består av ett ord.
  22. Läs en bok med en namnlös berättare.
  23. Läs en bok som utspelar sig i historisk tid.
  24. Läs en deckare med kvinnlig huvudperson.
  25. Läs en bok som utspelar sig under vintern.
  26. Läs en debutroman.
  27. Läs en bok som är mestadels lila.
  28. Läs en bok med en dryck i titeln.
  29. Läs en bok som har färre sidor än 300.
  30. Läs en asiatisk författare.
  31. Läs en bok som publicerades före år 1900.
  32. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
  33. Läs en lyriksamling.
  34. Läs en bok med en ensam person på omslaget.
  35. Läs en bok av en författare du aldrig har läst tidigare.

De 10 inläggen i ”Fem frågor”

Jag tror och hoppas att jag kommer kunna ro hem även denna punkt. I år rodde jag hem den med 18 stycken inlägg. Jag tycker också att jag får oväntat mycket kärlek tillbaka i mejlkontakt, och dylikt, som jag får med författarna som besvarat mina frågor och det ger extra energi även dagar då livet känns ganska vardagsgrått… Så då ska jag ju absolut ha kvar målet som ändå nämner ”Fem frågor”!

De 60 verken

Ja, jag hoppas, hoppas, hoppas att jag kommer kunna läsa cirka 60 verk till dess att årsskiftet 2016/2017 kommer och knackar på dörren. Jag är inte helt säker dock. Detta är delvis på grund av den trötthet jag misstänker skulle kunna dyka upp i samband med det kommande jobbet som ungdomspedagog (nytt jobb tar lite extra på krafterna i alla fall i början) och jag vet heller inte hur de varierande jobbtiderna kommer kunna påverka läsningen ännu… Det får 2016 utvisa!

Kommentera gärna!

