Tematisdag: Omläsning

Veckans Tematisdag rör omläsning. Boktimmen undrar:

”Vad gillar ni att läsa om? Och vad vill ni läsa om?”

Jag har redan läst om en del böcker, främst barn- och ungdomsböcker kan villigt erkännas då de både är lättare att läsa om och då detta oftast gjorts på grund av att man någonstans vill återleva barndomsminnen… Den omläsning som gjort mig allra mest nostalgisk är omläsningen av ”Harry Potter” samt omläsningen av Gripes Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia – en sällsam historia. Jag uppskattade även omläsningen av ”Kallå kårar”-böckerna av R. L. Stine. Jag minns att jag fullkomligt älskade dessa böcker och jag kan även förstå varför!

Det som ändå är synd med omläsningar är att man aldrig kommer att uppleva boken exakt som man gjorde första gången man läste den. Det är för mig en stor sorg, men den får man acceptera helt enkelt. Däremot minns man tillbaka till tiden då man läste boken senast, vilket är mysigt och framkallar bra känslor, oavsett om man läste boken för tio år sedan eller förra året… Jag tror att jag har en hatkärlek till det här med omläsning. Jag hatar att jag aldrig kan få uppleva boken på samma sätt som den första gången – men jag älskar samtidigt känslan som framkallas i mötet med minnen och i mötet med det faktum att man även utvceklats en hel del som läsare och person och helt enkelt har andra förutsättningar i mötet med verket. Det är fantastiskt att upptäcka detaljer och tolka boken annorlunda vid en omläsning, särskilt av barn- och ungdomsböcker (och specifikt om man läst dem som barn).

Jag kan även tillägga att jag läser om stycken i olika favoritböcker då och då – bara för att de där böckerna var så bra. Detta gäller all typ av litteratur! För den litteraturen jag vill läsa om är ju den där bra litteraturen – den litteratur som påverkat mig på ett positivt sätt!

4 reaktioner på ”Tematisdag: Omläsning

    • Elina skriver:

      Åh – så underbart! Vissa saker försvinner aldrig vid omläsning vilket är tur! (: Gripe var en av de första författarna jag fastnade för som inte bara skrev serier!

Kommentera gärna!